For enhver it-organisation er support-behovet på medarbejdernes computere, smartphones og applikationer et interessant emne.
Én ting er som bekendt prisen på en given computer eller et stykke software - noget andet er, hvor mange ressourcer it-organisationen efterfølgende skal bruge på at yde support hos medarbejderne i virksomheden.
Det siger sig selv, at jo mindre support-behovet er, jo mere kan it-afdelingens medarbejdere fokusere på andre opgaver - eksempelvis at optimere og effektivisere it-driften eller udvikle nye it-løsninger til virksomheden.
Windows versus Mac
Det er efterhånden en velkendt diskussion, om Windows-pc'er eller Mac-computere kræver mest support.
Sjældent ser man dog så konkrete tal i den debat, som det er tilfældet i en artikel hos Apple Insider.
Her oplyser en Fletcher Previn, der bærer titlen vice president for Workplace-as-a-Service hos IBM, at der nu er 130.000 iOS- og Mac-enheder i brug internt i IBM, og at virksomheden hver uge ruller yderligere 1.900 Macs ud til medarbejdere.
Læs også: Fire grunde til at virksomheder ikke bør vælge Apple-produkter
Det mest interessante ved den historie er dog, at Fletcher Previn samtidig hævder, at kun fem procent af Mac-brugerne ringer til IBM's interne help desk for at få hjælpe til maskinerne - og at der med pc-brugerne er tale om hele 40 procent, der har behov for support.
Holder påstanden?
IBM-chefen begrunder blandt andet den situation med, at det er lettere at levere en helt køreklar Mac til brugerne, og at der også efterfølgende er et mindre behov for support.
Det betyder, at den højere indkøbspris hurtigt er tjent ind igen, lader han læserne hos Apple Insider forstå.
IBM er imidlertid en partskilde i denne sammenhæng, da selskabet har et ganske omfattende samarbejde med Apple om at levere løsninger til og sammen med Apple-produkter til andre virksomheder.
IBM's interne tal kan således ikke ses som et uvildigt overblik over support-behovet ved henholdsvis Mac- og Windows-maskiner.
Dermed ikke sagt, at der ikke kan være noget om snakken om, at Mac er lettere at have med at gøre med for help desk-medarbejderne - det er i hvert fald ikke første gang, at argumentet fremføres.
Dine erfaringer
Vi vil rigtig gerne høre om dine erfaringer med de to platforme.
Hvor let/svært er det at udrulle Windows pc'er versus Mac-maskiner, og hvordan ser support-behovet i virksomheden ud efterfølgende?
Husk at holde den gode tone i debatten.
Læs også:
Fire grunde til at virksomheder ikke bør vælge Apple-produkter: Er du enig?
Microsofts Surface 3 versus Apples iPad Pro: Hvad vælger du?