Sidste år blev københavnerne begavet med et storslået initiativ fra Mercedes.
Under navnet Car2Go dumpede de 200 stykker smart-cars i Københavns centrum med et enkelt og meget attraktivt løfte:
"Find den nærmeste bil på din smartphone, kør så længe du har lyst, og parkér den, hvor du vil, når du er færdig. De står over det hele og koster kun det halve af en taxatur.
Den sang burde være let at kapre kunder med."
Det viste sig bare at være sværere end som så.
De mest simple grundregler om brugervenlighed blev konsekvent overtrådt på den skinnende fine hjemmeside, og vi var mange topmotiverede brugere, der faldt fra undervejs, ganske enkelt fordi vi ikke kunne få skidtet til at virke.
Hvad gjorde Mercedes så ved det?
Jo, de intensiverede kampagnen ved at møde op i virksomheder, i storcentre og mange andre steder med mange mennesker for at møde folk og hjælpe dem med at melde sig til.
Det var sikkert succesfuldt. Men hjemmesiden gjorde de ikke noget ved. Og det forstår jeg ganske enkelt ikke.
BMW gentager succesen
For kort tid siden åbnede konkurrenten BMW så for et lignende, og endnu mere moderne, initiativ. De kastede hele 400 biler på gaden, de er elektriske, de er supersmarte, og man kan oven i købet bruge sit rejsekort til at åbne bilerne.
Målgruppen for deres markedsføring er klar - de annoncerer lystigt i busser og på togstationer for at få folk til at tage den nye tjeneste til sig.
Jeg benyttede selv lejligheden til at melde mig til fra 5A - Københavns mest farverige busrute, hvor en nem webadresse gjorde sig til på en flot plakat. "Meld dig til med det samme, og spar en masse penge", sagde den.
Hvad gør man så? Man tager sin smartphone og går i gang. Hvad får man så? Man får et website designet til en desktop. Hvad gør man så? Man ifører sig briller og zoomer ind for at komme i gang.
Og så taster man fødselsdag og adresse. Man finder et laaangt nummer på sit rejsekort og taster det ind.
Og så skal man finde kørekortet frem og taste udstedelsesdato, udløbsdato, kørekortnummer og hvad ved jeg.
Og selv om 5A snørkler sig langsomt gennem trafikken, så nåede jeg næsten frem undervejs - men så var det også overstået, for siden gik ganske enkelt i stå. "Næste-" knappen virker ikke på telefonen, og længere var den historie så ikke.
Tjek dog, om det virker
Kære Mercedes. Kære BMW.
Danskere forventer, at interfaces virker.
Danskere bruger deres smartphones, også i bussen. Ifølge statistikken er det såmænd også sådan i resten af Europa. Og internettet er jo fremragende til at tiltrække nye kunder, især når man gør det rigtigt.
Så hvordan kan I bruge formuer på reklamer med webadresser uden så meget som at tjekke, at jeres løsninger virker?
Det triste ved historien er naturligvis, at de to bilproducenter ikke er alene.
Offentlige og private virksomheder over hele verden bruger formuer på at annoncere deres netløsninger - uden at bruge bare en brøkdel af investeringen på at sikre, at skidtet faktisk virker.
Jeg forstår det ikke.
Læs også:
Vi har prøvet en dele-elbil - se her hvordan det gik
est af BMW i8: 362 hestekræfter, 3,1 millioner og ét kæmpe smil