Dreamforce, San Francisco: Microsoft, en af verdens absolut største it-virksomheder, er i færd med en omvæltning.
Det har vi skrevet adskillige gange her på Computerworld, men ikke desto mindre er det stadig overraskende, hvor stor en omvæltning, som den Redmondske virksomhed er i færd med at gennemgå.
Microsoft har siden Satya Nadellas overtagelse af styrepinden været på en hastig rejse mod skyen og mod hvad Satya Nadella kalder "mobility" frem for devices og platform.
I forbindelse med Salesforce-konferencen Dreamforce, der finder sted i disse dage, får vi et bevis på, at Microsoft i dén grad mener den nye strategi alvorligt:
Microsofts CEO præsenterer Microsoft-apps på en iPhone 6 på en Salesforce-konference.
Med en kort præsentation fra Marc Benioff, CEO hos Salesforce, træder Satya Nadella ind på scenen sammen med en journalist fra det amerikanske medie Wired.
Efter lidt smalltalk omkring Satyas begyndelse i Microsoft, går Satya Nadella op til præsentationsbordet.
På bordet står der en Surface Pro 3, en Dell Computer, en Windows Phone og en iPhone 6.
Han tager iPhonen op som det første.
"Det her er en af de smarteste smartphones, jeg har set. Jeg tror, at jeg vil kalde det en iPhone Pro, for den har ALLE Microsoft-apps, som vi overhovedet kunne presse ned på den," siger Satya Nadella til latter og klapsalver.
Før fjende...
At Satya Nadella startede med at fremvise nogle af virksomhedens utallige iOS-apps (Der er 62 inklusive 10 spil) på iPhonen er ikke nogen tilfældighed.
For det er det absolut vigtigste budskab for Microsoft at få ud til virksomhedernes beslutningstagere: Microsoft er ikke længere en virksomhed, som laver software til Windows.
I stedet er Microsoft blevet en virksomhed, som skal leve af at lave produktionsværktøjer som en anden Fiskars uafhængigt af platform.
På sin vis er Microsoft fløjtende ligeglad med, hvilken platform du bruger:
Du kan finde Office 365 eller mange af Microsoft andre tjenester på dem alle sammen.
Det samme gælder med Salesforce, som tidligere har været en stor konkurent på CRM-fronten.
Det nye samarbejde ændrer dog ikke på, at vi ikke skal mange år tilbage før, at man kunne se et mere fjentligt forhold mellem Salesforce og Microsoft.
Tilbage i 2010 sagsøgte Microsoft Salesforce for diverse patentbrud. Salesforce svarede igen med tilsvarende søgsmål. Ligeledes er Salesforce og Microsoft stadig konkurrenter til hinanden med hver sit CRM-system, selvom begge firmaer lever af mange andre produkter.
Også venner med Apple
Det samme kan ses med Apple, som Microsoft har haft som konkurrent i mange år. Selvom tonen mellem de to virksomheder var blevet blidere de seneste år, og Microsoft var begyndt at omfavne iOS, så kom det stadig som en overraskelse, at Microsoft mødte op og fremviste iOS-versioner af Office 365 ved lanceringen af iPad Pro - en direkte konkurrent til Microsofts egen, succesfulde Surface-serie.
Microsoft-repræsentanten havde endda et Apple Watch på håndleddet.
Fremfor at sidde fast i sin egen platform, forsøger Microsoft at skabe så mange samarbejder som overhovedet muligt, så brugerne bliver afhængige af abonnementstjenesterne.
Det samme kunne ses, da Satya Nadella beskrev samarbejdet med Virtuel Reality-producenten Oculus.
Det gamle Microsoft havde holdt sig til sin kommende HoloLens og havde satset alt på de holografiske briller, men det nye Microsoft går i stedet ud og samarbejder med Oculus, så der med hvert eneste Oculus-headset kan følge en Xbox-controller med.
At være hvor kunderne er
På trods af en enkelt svipser med talegenkendelsen i en demonstration af Cortana, fremviste Satya Nadella Microsofts produkter som den mester, han er.
Og imens Microsoft starter det ene samarbejde efter det andet med tidligere konkurrenter, så får du som end-user flere og flere muligheder for at blande platform og software.
Microsoft har lynopdateret sine Office-apps til iOS, så du allerede nu kan bruge dem side om side i iOS 9, og inden længe kan du også se de markant forbedrede sammenslutningsmuligheder mellem Salesforce og Microsofts tjenester.
"Hvordan kommer vi som virksomhed til at overleve? Ved at være der, hvor kunderne er. Det er en anden generation, og derfor skal vi også tilpasse os - specielt os der er sælger en platform."
"Derfor er vi også nød til at gå over og sælge produkter på andres platform, og vi er nød til at være på steder, hvor vi måske tidligere ikke ville have været - som for eksempel ved Apples event i sidste uge, " siger Satya Nadella, imens et hav af tilskuere tager billeder af ham med deres iPhones.
Læs også: CRM-giganten Salesforce klar med storsatsning: Udvikler helt ny platform