Efter først at have givet DLG Service en advarsel om at overholde reglerne i forbrugeraftaleloven vælger Forbrugerombudsmanden nu at uddele en bøde.
Firmaet, der blandt andet står bag DLG Tele og magasinet Land & Fritid, skal betale 20.000 kroner for ulovligt telefonsalg.
DLG Service får bøden for ulovligt at ringe til to forbrugere med tilbud på tele- og internetabonnementer, skriver Forbrugerombudsmanden på sin webside.
Ifølge forbrugeraftaleloven er telefonsalg som udgangspunkt forbudt.
Men der er lovligt at sælge abonnementer på aviser og magasiner, og der er her, at DLG Service har blandet tingene sammen.
DLG Service ringede til forbrugerne vedrørende salg af Land & Fritid, der er et magasin og derfor fritaget fra loven.
Men selskabet overtrådte forbrugeraftaleloven ved også at tilbyde forbrugerne et tele- og internetabonnement.
"En virksomhed må som udgangspunkt godt ringe forbrugere op med tilbud på aviser og magasiner. Men det er ulovligt, hvis virksomheden også prøver at sælge andre produkter som mobilabonnementer og bredbånd," lyder det fra Christina Toftegaard Nielsen, der trods sit køn, er Forbrugerombudsmand.
Læs også: Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne
Ikke første gang
Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet over for DLG Service, at virksomheden ikke må ringe til forbrugere med tilbud på teleydelser, uden at forbrugerne har anmodet om at blive kontaktet.
Selv om Forbrugerombudsmandens pegefinger har været løftet, har DLG Service ikke makket ret.
Der er nemlig efterfølgende modtaget klager over selskabet, og derfor deler Forbrugerombudsmanden nu en bøde ud.
Læs også:
Sådan undgår du at klokke i spam-reglerne