Det danskudviklede spil 'Playing History 2 - Slave Trade' målrettet børn og unge fra det danske spil-firma Serious Games Interactive er i de seneste dage blevet stærkt kritiseret for at være racistisk.
Hovedårsagen til kritikken er, at en del af spillet er udformet som det hyperpopulære spil Tetris, hvor spillerne skal stable sorte slaver oven på hinanden i et skibs lastrum.
Den passage på 15 sekunder i det to timer lange spil har udløst en sand shitstorm på medier over hele verden og på sociale medier som Twitter.
Det kan du læse mere om her: Dansk spil-firma havnet i international shit-storm over 'slave-Tetris'
Her tweeter flere folk rasende beskeder og kræver spillet fjernet fra spil-platformen Steam, hvor det to år gamle spil i sidste uge blev uploadet til.
Også det danske spilfirmas direktør, Simon Egenfeldts, private telefonnummer er blevet delt heftigt, hvorefter han er blevet kontaktet med beskeder om, at han er en luder, racist og det, der er værre.
Vi er ikke racister
"Indtil videre har jeg ikke modtaget dødstrusler, men kritikken er for hovedparten enormt ensidig. Spillet hedder noget med slavehandel, og så tror folk automatisk, at vi hylder slavehandlen, og at man er slavehandler," siger Simon Egenfeldt til Computerworld.
Kritikkerne mener, at et af de værste kapitler i historien ikke skal serveres som et underholdende undervisningsspil. Har I ønsket at gøre slavehandlen til underholdning?
"Nej, naturligvis ikke. De sociale medier har vist sig at være et pøbelvælde, hvor folk har en masse automat-reaktioner. Nu bliver vi så taget til indtægt for en masse holdninger, som vi slet ikke har. Blandt andet skulle vi være racister, hvilket vi på ingen måde er," siger Simon Egenfeldt.
"Med læringsspillet har vi valgt at sætte fokus på slavehandlen, ligesom vi tidligere har sat fokus på Israel-Palæstina-konflikten og børnearbejdere i Bangladesh' kummerlige vilkår. Spil er mere end underholdning, og den agenda har jeg arbejdet med i mere end 20 år."
Hvordan kan du overbevise folk om, at I ikke er racister?
"Det er meget svært, fordi vi jo bliver portrætteret som dumme, hvide danskere, og så ved vi åbenbart intet om emnet. Kritikkerne hæfter sig blandt andet ved, at vi portrætterer sorte med store øjne, men alle i spillet - også de hvide slavehandlere - har jo store øjne."
"Det ville være rart, hvis nogen med reel viden om området ville stå frem, men de er nok også bange for at blive udsat for kritik, hvis de skulle tale om emnet. Kritikken på sociale medier er ret overfladisk, og folk er trigger-happy uden at sætte sig ordentligt ind i tingene," siger Simon Egenfeldt.
Det handler om engagement
Hvad har formålet egentlig været at udvikle et spil om slavehandlen, som er et meget ømtåleligt emne i især USA?
"Folk mener jo, at vi trivialiserer emnet, når vi laver et spil om slavehandel og gør det til underholdning. Men vi ønsker derimod, at folk forstår, at slavehandlerne rent faktisk behandlede mennesker som klodser, og det har vi vist i spillet."
Nu har I så fjernet den 15 sekunder lange sekvens med Tetris-delen. Er det ikke et knæfald for kritikkerne?
"Jo, det er det afgjort, men vi har fjernet den del, fordi det distraherede, og fordi det ikke var vigtigt for hele formålet med at udvikle spillet, hvor man skulle forstå mekanismerne omkring slavehandel indefra. Det var også vigtigt for os at vise, at vi gerne ville indgå i en dialog, og ikke være ufleksible på noget, der betød meget for nogle mennesker."
"Jeg har blandt andet selv prøvet at spille et voldtægtsspil på nettet, der også vil sætte fokus på et ømtåleligt emne indefra. Jeg kunne simpelthen ikke holde ud at spille det, fordi det virkede så stærkt. Meget stærkere end blot at læse om det."
"Tidligere er der lavet andre læringsspil om slaveriet, og der er udviklerne også blevet svinet til. Jeg troede bare, at vi var kommet videre end blot at se spil som underholdning. Film som Schindler's List er jo heller ikke underholdning, men den engagerer jo folk og fortæller en vigtig historie, som kan lære eftertiden vigtige ting."
Hvad med holocaust og Pac-man?
Er der overhovedet grænser for, hvor langt man kan gå med undervisningsspil - kunne man eksempelvis forestille sig Holocaust vist i eksempelvis et Pac-man-lignende gameplay?
"Jeg kan ikke umiddelbart se, at et Pac-man-spil ville have nogen læringspointe. Og ingen har gjort det, fordi de nok ved, at de uanset hvad, ville havne i en lignende shitstorm, som vi lige nu befinder os i."
"Nogen kunne lave et spil om en jøde i en KZ-lejr, der var fanget som nazisternes slave og eksempelvis skulle sortere tænder med guld i, kunne man jo godt tvinge folk til at engagere sig i emnet og give dem en forståelse af denne tragiske og vanskelige situation."
Danmark er jo blandt andet kendt og berygtet ude i den store verden for Muhammed-tegningerne. Er der også en grad af ytringsfrihed for dig i at kunne udvikle spil, der sætter tunge emner til debat?
"Ja og nej, det handler også et eller andet sted om ytringsfrihed, men jeg synes ikke, at det kan sammenlignes med Muhammedtegningerne, som var satire."
"Spillet handler om læring. Vi har lavet et spil om slaveri, som nogle folk burde være for oplyste til per automatik at kritisere - især fordi de ikke har sat sig ind i emnet og selv har prøvet at spille det."
Vil kritikken få nogle konsekvenser for spillet og jeres måde at udvikle spil på fremadrettet?
"Allerede inden spillet blev udviklet, har vi truffet et strategisk valg om ikke at lave egen-udviklede læringsspil længere om sociale emner til skolemarkedet."
Læs også:
Dansk spil-firma havnet i international shit-storm over 'slave-Tetris'