Den gamle forretningsmodel i telebranchen er ved at falde fra hinanden.
Sådan beskriver Forrester-rådgiver Dan Bieler i
en kommentar udviklingen på telemarkedet.
"Teleselskaberne befinder sig ved en korsvej, hvor én vej fører til, at de bliver rene forsyningsvirksomheder, en anden til en transformation, hvor de bliver vigtige medlemmer i digitale økosystemer, og en tredje til deres død."
Dan Bieler skriver, at selvom telebranchen har haft mange år til at forberede sig på det nye marked, så er det alt for få, der har benyttet tiden effektivt.
Læs også: Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret
Her i Danmark er teleselskaberne generelt relativt langt fremme med at nytænke forretningsmodellerne, men udfordringen er den samme:
Det er sværere og sværere at tjene penge på basale tele-ydelser som telefoni og sms, og selv data bliver efterhånden også blot endnu en standardvare, som kunderne ikke vil betale ret meget for.
Dan Bieler fra Forrester skriver i sin analyse af udviklingen på markedet, at teleselskaberne har tabt meget til andre spillere på markedet, eksempelvis smartphoneproducenter og indholdsleverandører, og at der ikke specielt meget grund til at tro, at de kan vinde det tilbage.
Teleselskabet er blevet sekundært
Det skyldes blandt andet, at forbrugerne i dag går langt mere op i deres smartphones og apps end i, hvilket netværk de er sluttet til.
"Tele-brands brænder bare ikke igennem, som de gjorde for år tilbage."
For konservative og selvtilfredse
På erhvervssiden er situationen ikke meget bedre.
Undersøgelser fra Forrester viser, at virksomheder og it-brugere har større tiltro til system-integratorer og løsnings-leverandører end teleselskaber inden for et bredt spektrum af services.
"En af grundene er, at virksomheder og it-brugere ikke føler, at teleoperatør forstår deres specifikke forretningsbehov godt nok."
Derfor er de selv skyld i det
"I løbet af de seneste 15 år har størstedelen af teleoperatørerne klaret sig på bedste beskub i et IKT-miljø, der ændrer sig stadig hurtigere. En blanding af arrogance, selvtilfredshed og inkompetence i forhold til at reagere på nye trusler fra ikke-teleselskaber har bragt teleselskaberne på bagkant," lyder svadaen fra Forresters Dan Bieler.
For at kunne slippe ud af dette dødvande, anbefaler Dan Bieler, at teleoperatørerne blandt andet gør kundeservice til en topprioritet, opbygger nye partnerskaber til levering af digitale løsninger og satser stort på at sikre endnu bedre netværk - blandt andet ved at opgradere til softwaredefinerede netværksarkitekturer, hvor man kan få et mere agilt setup.
"Men den største hindring for en ægte fornyelse forbliver teleselskabernes selvtilfredse og konservative natur," lyder det i kommentaren.
Læs også: Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse
Den danske telebranche mister omsætning
Selvom de danske teleselskaber formentlig alle vil argumentere for, at de innoverer på livet løs og allerede er i fuld gang med at indtage en ny og mere tidssvarende rolle i forhold til både forbrugere og erhvervskunder, så lyver tal for det danske telemarked ikke.
En rapport fra Erhvervsstyrelsen om situationen i den danske telebranche har konkluderet, at både omsætningen og beskæftigelsen bevæger sig i den forkerte retning.
Tager man branchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.
I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.
Læs også:
Den danske telebranche bløder: Markant dyk i omsætning og beskæftigelse
Efter pludseligt direktør-exit i TDC: Her er TDC's tre store udfordringer
Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret
Nu begynder næste slag i den danske telekrig: Fri data i udlandet