Brugerne af auktionssiden QXL er rasende.
Efter lanceringen af et nyt websted er der nemlig opstået noget nær kaos. QXL er en del af auktionsfirmaet Lauritz.com.
"Danmarks gennem flere år største auktionssite, QXL, er tilsyneladende i frit fald efter, at de lancerede et nyt design og slog den norske og danske side sammen for en måned siden. Brugerne kan ikke få nogen besked, QXL har låst vores tilgodehavender og kræver kreditkortoplysninger for, at man kan bruge sitet," skriver Kim N. Jensen i en mail til Computerworld.
Kim N. Jensen er langt fra den eneste, der lufter sin utilfredshed med QXL.
"Jeg er RASENDE, hvor er min historik og mine betalinger. Ville byde på en handel, der afslutter om en time, men kan ikke byde, uden at jeg registrerer mit betalingskort, og det ønsker jeg ikke. Havde håbet, at det hele blev lidt lettere, men forgæves, øv!," skriver John Ole Arnemand Nielsen på QXL's åbne Facebook-side.
Et andet eksempel på frustrationen kommer fra Ib Jensen Skytte.
"Så tror jeg, det er slut med at bruge QXL. Alle auktioner, jeg fulgte, er væk. Alle mine foretrukne sælgere er væk. Kategorien militære samleobjekter er væk, og det er totalt kaos at finde noget som helst. Øv for det nye "design" - tak for ingenting," skriver han på samme side.
Du kan læse flere brugerreaktioner på Trustpilot eller på QXL's Facebook-side.
QXL: Vi vil bare være bedre
QXL har ikke ønsket at deltage i et telefon-interview, men har svaret på vores spørgsmål per mail.
"Vi har lanceret et helt nyt site, som desværre har en række tekniske startfejl særligt i relation til sammenlægningen af databaser," forklarer konceptchef Mette Jessen til Computerworld.
Hun fortæller, at websitet ikke var tilstrækkeligt brugervenligt for almindelige private brugere, og at platformens it-system var ringe dokumenteret.
"Det har været bydende nødvendigt at investere i at udvikle en helt ny dokumenteret it-platform, hvor vi har bestræbt os på at udvikle sitet i en mere kundevenlig retning på basis af nyeste teknologi. Trods planlægning og testsite er der opstået uforudsete komplikationer i selve lanceringsfasen. Specielt nogle af vores storsælgere af de billigste varer er ramt af manglende funktioner, som endnu ikke er blevet overført fra det gamle til det nye website," skriver hun.
Kan brugeren forvente at få adgang til historik, tidligere betalinger og lignende funktioner. - som mange klager over er forsvundet?
"Alle kunder vil få adgang til deres historik, tidligere forudbetalinger med mere."
Flere klager også over, at I har låst tilgodehavender. Hvornår får folk deres penge igen?
"Et mindre antal af vores kunder har forudindbetalt et beløb til at købe for senere - typisk lige over 50 kroner. Vi arbejder på fuld tryk på at genetablere fuld tilgængelighed for vores kunder. Data fra basen vil atter blive synlige for kunder via websitet, når de er logget ind, efter næste større tekniske opdatering om cirka en måned, hvorefter også pengene automatisk kan blive tilbagebetalt, hvis kunden ønsker det."
Hvordan kunne det gå så galt. Har I ikke testet det nye site, før det er sendt i luften?
"Som nævnt er der trods planlægning og testsite opstået uforudsete komplikationer i selve lanceringsfasen. For os er disse udfordringer som nævnt desværre blevet forværret af sommerferien og beklagelige kommunikationsmisforståelser med vores eksterne it-leverandør. Det er vi selvsagt kede af, og vi beklager eventuelle gener for vores kunder," lyder det fra konceptchefen.
Læs også:
Skat ramt af DDoS-angreb: Skattefar måtte en tur i hegnet
Menneskelig fejl bag digital post-brøler hos Skat: 230.000 virksomheder har modtaget forkert brev