.com, .dk kender du allerede, men nu skal du også være opmærksom på en ny endelse, som et dansk firma vil sælge til webbrugerne.
Det hedder .one.
Det er det danske webhosting-firma One.com, som har købt rettet til at benytte sit helt eget TLD (Top-Level Domain).
Det betyder, at tavlen med navne er visket ren, og at du derved kan få adgang til et domænenavn, der ellers er optaget i .com- eller .dk-regi.
.com har omkring 30 år på bagen, hvilket naturligvis betyder, at mange af de bedste og mest værdifulde domænenavne allerede er registreret.
Dette har længe været en frustration for både private og virksomhedsejere, da det har tvunget dem til at opfinde navne på deres firmaer blot for at finde et tilgængeligt domænenavn.
Derfor er der blevet åbnet for ansøgninger til en ny type gTLD, hvor g'et står for generiske topdomæner, hvilket One.com altså har benyttet sig af.
Advokat eller fotograf
Da mange af de nye domænetyper er specifikke til specielle industrier, interesser eller steder, kan din webadresse nu fortælle folk præcist, hvad din virksomhed lave.
Derfor kan en webadresse ende på eksempelvis .photography, .build og .attorney.
Det er Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, nok bedre kendt som ICANN, der har godkendt de nye domæneendelser.
Ansøgningen fra One.com blev sendt for et par år siden, og nu er firmaet som det første i Danmark - fra den 20. maj - altså klar til at sælge navne, der ender på .one.
Læs mere her: Derfor vil One.com bruge over tre millioner kroner på nye domæner
Thomas Darré Medard Frederiksen, operationel direktør i One.com. Hvorfor har I købet jeres eget topdomæne?
"Det har vi gjort fordi, vi forventer at kunne tjene penge på det? Det er et nyt forretningsområde. Der er kommet en lang række nye TLD'er, og der er forskel på tankerne og planerne bag, men vi vil drive det som et generisk domæne, der ikke hænger sammen med et erhverv eller andet, og derfor kan det sammenlignes med eksempelvis .com eller .net, som alle kender," fortæller han.
Åbent navneområde
Hvordan driver I det nye domæne?
"Vi har valgt at køre det i en selvstændig forretning, hvor vi sælger domænenavne. Vi har desuden en stribe samarbejder med andre, der har lyst til at formidle registreringer af domænet."
Læs også: Her er de skøreste top-domæner
Hvordan ligger det prismæssigt i forhold til andre domænenavne. Bliver det billigere?
"Det bliver nogenlunde på samme niveau, som man kender det fra andre endelser. Salgsprisen bliver på omkring 60 kroner i Danmark."
Hvad har I betalt for rettighederne?
"Der skal en del infrastruktur til at drive en domæneforretning. En ansøgning koster omkring 200.000 dollar, men den samlede investering kan jeg ikke komme nærmere ind på."
Læs også: Dansk webhosting-firma scorer rasende dyrt toplevel-domæne
Har I regnet på hvor mange navne, der skal registreres, før det er en god forretning?
"Vi har selvfølgelig en forventning, men det er ret nyt, og der er et stort oplysningsarbejde forbundet med at komme med et helt nyt domæne, så det er lidt svært at sige. Men vi tror på det, og derfor har vi også købt andre TLD'er som eksempelvis .icu.
Hvad er der af forpligtigelser ved at drive domænet?
"Vi har et helt åbent domæne, som alle kan købe. Der er selvfølgelig også en stribe juridiske forpligtigelser, hvis vi eksempelvis ikke kan drive det videre, så er der en plan for det. Ligeledes er der en række krav om opdaterede data, der skal leveres til ICANN."
Ud over One.com har få andre danske firmaer lagt billet ind på et gTLD. For eksempel Saxo Bank, FLSmidth og Lundbeck.
Læs også:
Hundredvis af nye toplevel-domæner på trapperne - lanceres om en uge