Google, Apple og Amazon spenderer betydelige summer på at påvirke de amerikanske politikere til at træffe politiske beslutninger, der fremmer selskabernes forretninger.
Alene i årets første kvartal har Google brugt godt 38 millioner kroner på lobby-virksomhed i USA's politiske centrum, Washington D.C, viser en opgørelse fra det amerikanske senats sekretariat, Senate Office of Public Records.
Google har længe været den it-virksomhed, der har brugt flest penge på lobby-virksomhed.
Med de 38 millioner kroner - det største beløb, som selskabet har brugt på lobby-virksomhed i et kvartal - svinger selskabet sig imidlertid helt op i den øverste liga.
Kun fire store branche-organisationer har i første kvartal brugt flere penge end Google på at påvirke de amerikanske politikere.
På Top 10-listen er Google og General Electric de eneste virksomheder, mens de øvrige otte er branche-organisationer.
Google har i de senere år støt øget sine investeringer i lobby-virksomheder. Selskabet har siden 2011 brugt mindst en million dollar om måneden på politisk påvirkning inden for eksempelvis online-annoncering, it-sikkerhed, net neutralitet, drone-lovgivning, beskatning og lignende.
Også Apple forsøger at gøre sine hoser grønne i de øverste lag af amerikansk politik.
Selskabet har i første kvartal brugt knap 8,7 millioner kroner på at påvirke de amerikanske politikere.
Google har otte lobbyister på lønningslisten. De forsøger at påvirke politikernes beslutninger inden for eksempelvis international handel, patenter, copyright og lignende.
Mens Google og Apples investeringer i lobby-virksomhed vokser, har Facebook og Microsoft droslet ned for de beløb, som selskaberne bruger på politisk påvirkning.
Du kan se listen fra Maplight.org over de 10 organisationer/virksomheder, der i første kvartal brugte flest penge på lobby-virksomhed i Washington D.C. her: Chamber and Google among Top Lobby Spenders in First Quarter of 2015.