De svenske afdelinger hos de to forhandlergiganter Atea og Dustin er havnet i en usædvanlig domæneforvirring.
Internetbrugere, der skriver ateashop.se eller ateashop.nu i deres browsere ender nemlig noget overaskende på konkurrenten Dustins site dustin.se.
Det fortæller Computerworlds svenske søstermedie it24.
Ateas svenske markedsdirektør Magnus Sallbring afviser ifølge it24 at have noget med sagen at gøre. Han må dog erkende, at han er overrasket. Men han vælger dog at se på sagen fra den muntre side.
"Jeg synes, det er skideskægt," griner han og sender en hilsen til konkurrenten.
"Du kan jo hilse fra mig og sige, at hvis de (Dustin, red.) har problemer med deres børsintroduktion eller deres salg, så skal de bare sige til. Så skal jeg gerne hjælpe dem," siger han med henvisning til at Dustins ejere i kapitalfonden Altor for nylig lod selskabet notere på børsen i Stockholm.
Hos Dustin afviser man også at have noget at gøre med det, der til forveksling ligner en god gammeldags omgang typosquatting.
"Det er ikke os, som har registreret adresserne," siger Dustins markedsdirektør Caroline Rudbeck, som med et glimt i øjet takker for Ateas tilbud om hjælp.
"Hjælp er vi altid interesseret i. Men jeg ved, at vi begge er gode til det, vi gør, og jeg håber, vi kan fortsætte med inspirere hinanden. Og jeg synes det er vigtigt, at man har respekt for hinandens varemærker."
Begge de famøse web-adresser er ifølge it24 registreret af et svensk selskab ved navn Drosbakken AB. Firmaet har tidligere samarbejdet med Atea i Sverige i forbindelse med Ateas sponsoraftaler med det svenske atletikforbund.
Det er dog uklart, hvorfor selskabet har registreret begge de Atea-lignende adresser og ikke mindst, hvorfor man derfra bliver sendt videre til Dustins hjemmeside.
Det er ikke lykkedes it24 at komme i kontakt med Drosbakken AB.
I løbet af weekenden er opsætningen af de to webadresser ændret, så de nu leder brugeren til Ateas svenske web-butik.
Læs også: