Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Krigen om mobilbetalinger blusser op med ny Samsung-løsning - vil Apple, Google eller Samsung vinde?

Med ny betalings-funktion i de nye Samsung-telefoner kridtes banen for alvor op mellem Apple, Samsung og Google i kampen om, hvem der kommer til at sidde på fremtidens vildt lukrative betalings-løsninger.

Samsung melder sig ind i kampen om mobilbetalinger, hvor alle kæmper vildt mod alle. Se her, hvordan fronterne er trukket op.

Samsung melder sig ind i kampen om mobilbetalinger, som står til at blive en af de vigtigste og mest hidsige bataljer på it-markedet i det kommende år.

Det kan du læse mere om her: Her er de 10 vigtigste it-begivenheder i 2014 - med betydning for dig

Det sker med løsningen Samsung Pay, som det sydkoreanske selskab har indbygget i dets netop præsenterede topmodel, Galaxy S6, som du kan læse mere om her: Førstehåndsindtryk: Samsung Galaxy S6 og S6 edge er den helt rigtige vej for Samsung

Sammen med Samsung Pay følger en aftale med kreditkort-kæmpen Mastercard, som betyder, at forbrugere med Mastercard vil kunne anvende en Galaxy S6 som betalingsmiddel.

Med Samsung Pay trækkes fronterne nu op mellem Apple (Apple Pay), Samsung (Samsung Pay) og Google (Google Wallet), der alle vil forsøge at tiltrække sig forbrugernes gunst med deres respektive betalings-løsninger.

Samsung Pay

Samsung Pay bygger egentlig på to teknologier, nemlig magnetisk overførsel via en kobber-ring inde i telefonen samt NFC, som også findes i blandt andet Galaxy S-smartphones.

Med begge teknologierne i Galaxy S6 bliver anvendelsesmulighederne udvidet betragteligt, når det gælder betalinger.

Det skyldes, at brugerne på grund af kobberingen og den teknologi, som Samsung har erhvervet sig med købet af det lille teknologi-firma LoopPay, kan anvende telefonen til at betale med i helt almindelige magnetstribe-kortlæsere, som der findes millioner af i verden.

Det kan vise sig at blive en kæmpefordel i forhold til Apple Pay og Google Wallet, der alene kan anvendes til betaling i nyere betalings-automater, som understøtter NFC (Near field communication).

Denne automat-type vinder støt frem, men er langt fra hverdagskost endnu.

Det vil Samsung forsøge at udnytte.

Der er dog stadig visse huller i Samsung-teknologien.

I hvert fald har analysehuset Gartner testet LoopPay-teknologien, som anvendes i Samsung-telefonerne - dog i tidligere versioner og altså ikke Galaxy S6'erne.

Testen afslørede, at LoopPay-teknologien var ustabil og ikke altid fungerede efter hensigten.

Det er dog meget muligt, lyder det fra Gartner, at netop Samsungs indbyggede kobber-ring kan stabilisere funktionen, så den med S6'eren fungerer mere stabilt.

"Men det er helt sikkert, at LoopPay ikke kommer til at virke i alle magnetstribe-baserede betalings-terminaler," lyder det fra Gartner-analytiker Avivah Litan.

Hun peger på, at der stadig skal en del udviklingsarbejde til, før Samsungs løsning matcher Apple Pay, når det gælder brugervenlighed.

Samsung Pay og MasterCard vil nu lancere software til løsningen, som bliver baseret på de såkaldte tokens. Det vil sige, at data mellem betalingsløsningen og modtageren af pengene vil blive sendt i et 'token,' der kommer til at bestå af en række tilfældige tal.

Det er en langt mere sikker løsning end i dag, hvor data typisk består af kreditkort-nummeren.

Også Apple Pay anvender tokens. Det kan du læse mere om her:

Også Visa, American Express og andre kreditkort-leverandører ventes at følge trop og indføre token-baserede løsninger inden længe, ligesom det ventes, at de også vil indgå aftaler med Samsung Pay.

Læs også: Europæisk betalingsgigant gør sig klar: Apple Pay kan være på trapperne i Europa

De fleste af de store kreditkort-selskaber og banker understøtter allerede Apple Pays NFC-løsning, som findes i iPhone 6 og iPhone 6+.

Google bagefter

Google har med selskabets Google Wallet-løsning til gengæld været noget bagefter.

Selskabet købte for et par uger siden betalings-selskabet SoftCard, som står bag en NFC-baseret betalings-teknologi, som Google nu ventes at tage til sig og få indarbejdet i Android-styresystemet.

Afhænger af partnerskaber

Mens kampen mellem de store spillere således blusser op, er der også grøde andre steder i mobilbetalings-arenaen.

Herhjemme pågår kampen mellem ikke mindst Danske Banks MobilePay og en række pengeinstitutters Swipp, ligesom også PayPal, Amazon og andre kan være på vej med løsninger.

Det kan du læse mere om her: Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende

At området rummer enorme muligheder understreges af, at Apples indbyggede betalingsløsning, Apple Pay, er blevet kaldt for Apples vigtigste produkt i mange år. - ikke mindst fordi Apple Pay måske vil kunne få folk til at vælge iPhone fremfor andre produkter.

Det samme gælder de øvrige spillere. Indtil videre foregår der således et vildt ræs om at komme til at indgå de rigtige partnerskaber med de rigtige selskaber, så når man længst ud med sine - eksklusive - løsninger.

Indtil videre har Apple førertrøjen, når det gælder indgåede partnerskaber med Apple Pay, i det Apple har landet partneraftaler med en hel række store banker, kreditkort-selskaber og store butikskæder i USA (Apple Pay er endnu ikke lanceret i Europa).

Indtil videre er vurderingen blandt de store spillere således, at det bliver antallet og omfanget af partnerskaber med banker, butikker og lignende, der kommer til at afgøre, hvem der vinder krigen om markedet.

Her er det ikke umuligt at forestille sig, at Samsung i det mindste overvejer at lade Apple og Google og andre anvende den magnetstribe-baserede LoopPay-løsning for at få udbredt løsningen.

Indtil videre vil Samsung dog vente og se, om ikke LoopPay i sig selv kan føre selskabet frem til et gennembrud blandt forbrugerne med muligheden for at betale med telefonen direkte i magnetstribe-baserede terminaler.

Du kan læse om nogle af de første forsøg med mobile betalinger her: Her er de mobile betalingsløsninger, der skal erstatte din pung.

Læs også:

Google: Send penge per email.

Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker.

Swipp køber danske teleselskabers mobilbetalings-løsning - ruster sig til krig mod MobilePay.

Kamp på vej om betalingsløsninger til din smartphone: Nu kommer de store spillere buldrende




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere