En nylig CEO-undersøgelse fra PWC viser, at de teknologiske muligheder vil være den vigtigste faktor, når virksomheder skal blive mere konkurrencedygtige i de kommende år.
Specielt har PWC fokus på 'Digital Disruption', når de leder efter nye forretningsstrategier.
Med købet af Endomondo og MyFitnessPal for mere end tre milliarder kroner har en sportstøjvirksomhed vist vejen for, hvordan man kan tænke Digital Disruption ind i virksomhedens vision.
Men hvem fik ideen til købet? CEO'en? CMO'en? CIO'en? Eller måske alle tre?
Jeg mener selvfølgelig, at CIO'en skal spille en central rolle i de overvejelser, som går forud for beslutninger om Digital Disruption, og som CIO har du alle muligheder for at komme i spil.
For at få en central rolle i disruption-spillet er det vigtigt, at it-afdelingen har det rigtige fundament.
1. Fokus på agilitet og effektiv leverance
Begræns antallet af store, komplekse it-projekter med høj risiko og store investeringer.
Skru op for fleksible leverancemodeller baseret på pay-as-you-use, og tænk i korte leverance-cykler af de vigtigste løsninger, som direkte understøtter virksomhedens strategiske mål.
Brug cloud-platforme til at initiere nye forretningsinitiativer, og brug det rette miks af standard-, hostede, egne, sociale og mobile applikationer for at sikre hurtige resultater med høj brugsværdi.
Vær parat til prøve nyt, men vær klar til at fejle, skrotte og ændre retning.
2. Agér forandringsagent
Ikke kun for it-projekter, men også for andre strategiske tiltag på tværs af virksomheden, hvor it-afdelingens projekterfaring og teknologiindsigt kan udnyttes.
Rollen som virksomhedens forandringsagent indeholder nogle åbenlyse fordele.
Det bringer it-afdelingen tæt på forretningen, det giver it-afdelingen værdifuld viden om forretningens behov og prioriteter, og det giver it-afdelingen mulighed for at forventningsafstemme og kommunikere ideer og resultater.
Husk at fastholde agiliteten.
Strategiske forandringsprojekter har det med at fejle, hvis de bliver for store og for lange, hvis de bliver for bureaukratiske, og - ikke mindst - hvis de ikke er forankret i toppen. Helt, som vi kender det fra it-projekter.
3. Innovation er nøglen
Virksomheders evne til at innovere er en forudsætning for succes, og det gælder både for private og for offentlige virksomheder. Derfor er det helt afgørende for it-afdelingen, at man bliver opfattet som en innovativ del af virksomheden.
Hvor mange ansatte har din organisation, som bliver målt på at udtænke nye it-løsninger, der udvikler virksomhedens primære forretning? Hvor mange af dine ansatte deltager i forretningsudvikling på lige fod med andre dele af organisationen?
Det kræver nye, forretningsorienterede profiler med forretningsindsigt at udfylde rollen som innovator, og som CIO skal man være i stand til at tiltrække dem og få dem placeret i virksomhedens generelle forretningsudvikling.
Digital Disruption
Med et image som agile forandringsagenter, der leverer effektive, forretningsorienterede it-løsninger til organisationen, er it-afdelingen og dermed CIO'en parat til at deltage i digitaliseringen af virksomhedens vision og strategi.
It forventes at blive den vigtigste faktor for disruptive forretningsstrategier i de kommende år, og it er allerede i dag indtænkt i mange virksomheders vision og forretningsstrategi.
Nu mangler der bare en CXO, som forstår mulighederne med it, og som kan drive processen med at gøre it til en integreret del af virksomhedens innovation og forretningsgrundlag. Jeg ser den moderne CIO som et rigtigt godt bud, hvis ovennævnte tre områder er på plads.