Fona har sendt elektroniske nyhedsbreve med reklamer til to forbrugere, som flere gange havde frabedt sig det.
Det er i strid med markedsføringsloven, og Fona skal for den handling betale en bøde på 10.000 kroner.
Det kan man læse på Forbruger-ombudsmanden.dk.
Det er Forbrugerombudsmanden selv, der i 2014 anmeldte Fona, sammen med fire andre selskaber, til politiet ud fra en opfattelse af, at firmaet har sendt uanmodede reklamer til forbrugere, der havde frabedt sig det.
Læs også: Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam
En link med konsekvenser
I bødesagen havde to forbrugere afmeldt nyhedsbrevet fra Fona via et link og efterfølgende fået en bekræftelse fra Fona på, at det var afmeldt.
Alligevel fortsatte Fona med at sende nyhedsbreve med reklamer til forbrugerne.
"Det er op til forbrugerne selv at bestemme, om de vil modtage reklamer, og virksomhederne må indrette deres systemer, så de overholder reglerne. Det havde Fona ikke gjort i denne sag, og det udløser nu en bøde til selskabet," siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen i forbindelse med bøden.
De to forbrugere modtog samlet omkring 30 uanmodede reklamer fra Fona.
Teknisk fejl
Fona har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at nyhedsbrevene blev udsendt på grund af en teknisk fejl, som efterfølgende er blevet rettet, men den undskyldning er altså ikke god nok.
Ifølge markedsføringslovens paragraf 6 må virksomheder ikke sende elektroniske reklamer til dig, hvis du har tilbagekaldt et samtykke, som det hedder.
Eller med andre ord, hvis nyhedsbrevet er blevet afmeldt, så skal den beslutning respekteres af udsenderen.
Sidste år modtog Forbrugerombudsmanden omkring 1500 spamklager hver måned.
Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde
El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald