TDC's årsregnskabet fra 2014, der blev offentliggjort torsdag morgen, afslørede, at 153.000 private mobilkunder forlod TDC i årets løb.
Det samlede kundefrafald landede dermed på 113.000 mobilkunder.
Det er et ganske betydeligt kundefrafald, også selvom man er Danmarks største teleselskab.
Carsten Dilling, hvad har I tænkt jer at gøre for, at det kundefrafald ikke skal fortsætte i samme grad i 2015?:
"Vi kommer ikke til at gøre så meget anderledes, end vi har gjort i 14. Vi tror fuldt og fast på, at den position, vi indtager på mobilmarkedet, begynder at virke - og vi ser, at problemet klinger af."
"Det er fordi, vores plan virker," siger Carsten Dilling til Computerworld.
Her er trepunktsplanen
Han forklarer, at TDC's plan grundlæggende består af tre elementer: Netværket, de integrerede løsninger og kundeoplevelsen:
1) "Vi har for det første bygget et brilliant mobilnetværk, hvor vi nu er færdige med den fysiske udskiftning af alt udstyr."
"Vi har en platform, hvor vi netværksmæssigt kan levere en helt anden oplevelse til vores kunder end nogen af vores konkurrenter. Vi er løftet op på et helt nyt niveau."
2) "Det andet hovedelement er, at vi siger, vi vil levere det bedste mobilprodukt. Det betyder, at vi satser på en masse tillægsydelser og digitale services. Nogen af dem får du med til en meget billig pris eller helt gratis; vores musik- og tv/film-apps."
"Vi tror på de her sammenhængende løsninger, hvor vi sælger mere og mere til husstanden."
3) "Den sidste del af det er på kundeoplevelsen og kundesupporten. Vi har haft for lidt gearskifte på at få vores forretning bragt online. Det tog længere tid, end vi havde planlagt."
"Vi har simpelthen måttet sige, at vi skal investere noget mere i det, så vores kunder får en ordentlig oplevelse, og det får vi også en effekt af."
"Det er en proces"
Men det virker ikke som om, at budskabet om, at det er hele pakken, man skal se på, når man køber mobilprodukter, er gået ind hos alle forbrugere. I mister jo 113.000 mobilkunder i 2014?
"Jeg tror, at det er en proces det her. Jo mere verden går digitalt og online, jo bedre kan vi indholdsmæssigt skrue noget sammen, der er fantastisk; underholdningsløsninger på tværs af platforme."
"Det er den plan, vi har, og vi ved godt, at det ikke bliver billigst, men at vi til gengæld leverer en bredere funktionalitet, der hænger ordentlig sammen."
"Vi kan honorere kunden med, at det bliver det billigere og billigere, når han køber mere og mere hos os."
Nu stopper kundeflugten
Derfor forventer TDC og Carsten Dilling også et markant mindre frafald af mobilkunder i 2015, end det har været tilfældet i 2014.
"Helt afgjort. Det kommer til at virke," lyder det fra koncernchefen.
Carsten Dilling er da heller ikke bleg for at udpege netop kundefrafaldet som en af de ting, TDC bare skal ændre i 2015 - og at det skal ske via en forbedret kundeoplevelse.
"Det er helt afgørende for mig, at det knæk på kurven på kundeoplevelsen, vi fik igennem 14, nu stabiliseres, og vi skal have forbedret kundeoplevelsen."
"Jeg mener, at vi har alle forudsætninger for at levere på det, så det er det absolutte hovedfokus."
Her er TDC's resultater
TDC Group fik i 2014-årsregnskabet et overskud før skat, afskrivninger og renter (EBITDA, red.) på 9,8 milliarder kroner, mens omsætningen i 2014 landede på lidt mere end 23 milliarder kroner.
Omsætningen er faldet med 2,7 procent i forhold til 2013, ligesom også EBITDA-resultatet er 1,8 procent lavere end i 2013.
Læs anden del af interviewet med Carsten Dilling senere på Computerworld.
Læs også:
Kundeflugt fra TDC: 113.000 mobilkunder droppede selskabet i 2014
TDC's årsregnskab på trapperne: Her er telegigantens store udfordringer
TDC-ansatte frygter nye fyringsrunder - og det er med god grund
TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne
TDC hård presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten
Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret