Danskernes tillid og tilfredshed til vores alle sammen NemID-loginløsning i netbanken og på offentlige hjemmesider som Skat.dk er dykket i 2014.
Mere specifikt er tilliden til NemID dalet fra omkring 79 procent til 72 procent i det forgangne år.
Samtidig er tilfredsheden røget tilbage fra 94 procent til 88 procent. Det afslører den årlige image-undersøgelse, som Digitaliseringsstyrelsen har fået udarbejdet siden NemID-introduktionen i sommeren 2010.
Nye, usikre brugere
Tillidsnedturen på syv procentpoints blandt login-tjenestens omkring 4,3 millioner brugere kan ifølge Digitaliseringsstyrelsen blandt andet skyldes, at der er dukket flere negative historier op omkring datasikkerhed i 2014.
"Mange mediehistorier omkring phishing-mails, identitetstyveri og den berygtede Se & Hør-sag har formentlig bidraget til, at tilliden er dykket lidt. Det er rigtig ærgerligt, fordi vores mål er, at minimum 80 procent af borgerne har tillid til NemID," forklarer kontorchef Cecile Christensen fra Digitaliseringsstyrelsen.
Betyder det så, at tilliden til internettet som sådan først skal genoprettes, før NemID opleves som trygt at benytte?
"Nej, det ville nok være for meget at forlange, men når nu data i NemID aldrig har været kompromitterede, så er det en nærliggende tanke, at negative historier har bidraget til den faldende tillid," siger Cecile Christensen til Computerworld.
"Samtidig har vi i 2014 også indført obligatorisk digital post og flere selvbetjeningsløsninger i kontakten med det offentlige. Det har givet nye NemID-brugere, som måske har været lidt usikre på løsningen til at starte med," fortsætter hun.
Her skal der sættes ind
Image-undersøgelsen omkring NemID er udarbejdet ved, at Digitaliseringsstyrelsen har bestilt researchbureaet M3 Research til at spørge 1.500 repræsentativt udvalgte danskere over 18 om deres holdning til NemID.
Cecile Christensen fortæller, at statens nyligt søsatte 27 sikkerhedsinitiativer skal være med til at vende både tillid og tilfredshed i den rigtige retning igen.
"Vi skal generelt have skabt mere opmærksomhed på informationssikkerhed, øge viden om it-sikkerhed i blandt andet folkeskolen og så også højne sikkerhedsniveauet i den offentlige sektor ved eksempelvis at implementerere ISO-27001-standarden sikkerhed," siger Cecile Christensen.
Mangler positive historier
"Derudover skal vi nok også være bedre til at fortælle om de positive historier ved NemID, som har en høj oppetid og aldrig er blevet kompromitteret," fortsætter hun.
Med kompromitteret taler hun om data-tab og ikke om angreb på NemID, som tidligere har været i tovene i blandt andet et flere timer langt DDoS-angreb.
Hun nævner desuden, at tilfredsheden med brugen af den relativt nye JavaScript-baserede NemID på mobile enheder er relativ høj, da 79 procent af de adspurgte danskere synes godt om løsningen.
Læs også:
Advarsel: Det kan koste dig din bil at overse digital post
Nu skal du bruge NemID hvis du vil skilles - se de nye løsninger her