Dagligvarekæden Coop har flere gange sendt reklamemails til samme kunde, der ellers havde afmeldt sig nyhedsbrevet.
Coop bekræftede ellers afmeldingen i nyhedsbrevet to gange, men strømmen af nyhedsbreve fortsatte alligevel.
Det koster nu selskabet bag supermarkeder som Kvickly, Superbrugsen og Irma en bøde på 10.000 kroner, som selskabet har betalt, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.
Coop har siden meddelt til Forbrugerombudsmanden, at reklamemails til samme kunde blev sendt ud til den samme grunde i en kombination af menneskelig og maskinmæssige fejl.
Specialkonsulent Karen Søndergaard hos Forbrugerombudsmanden fortæller til Computerworld, at den menneskelige fejl bestod i manglende fjernelse af modtagerens mailadresse i en database, mens maskinfejlen skyldtes en systemopdatering.
Små 20.000 spam-sager i 2014
Coop-sagen er langt fra den eneste spam-sag i 2014, som også bød på en tangering af danmarkshistoriens største spambøde på 800.000 kroner.
Karen Søndergaard forklarer, at forbrugervagthunden i de sidste to år i gennemsnit har modtaget omkring 1.500 spamklager om måneden. Det svarer til små 20.000 forbrugerklager over spam om året.
"Det bliver til en del sager, og vi har kun ressourcer til at kigge på en brøkdel af sagerne, da det er et spørgsmål om ressourcer. Vi kigger naturligvis på de sager, hvor der er mange klager, og så også i sager med særlige problemstillinger, som der drejer sig om i Coop-sagen," siger Karen Søndergaard.
Spammail modtager spammails
Blandt de mange henvendelser til Forbrugerombudsmandens spam-postkasse er der også en del spammails.
"Vores mailadresse bliver jævnligt tilmeldt nyhedsbreve og konkurrencer. Det er der nok nogen, der synes, er sjovt," lyder det fra Karen Søndergaard.
Hun siger samtidig, at netop tilmelding til konkurrencer er et fokusområde, som Forbrugerombudsmanden er ved at undersøge nærmere, da myndigheden modtager en del henvendelser om nyhedsbreve fra konkurrence-sites.
Konkurrence med reklamemails
Undersøgelsen drejer sig blandt andet om de mekanismer, som konkurrencerne benytter sig af.
Eksempelvis skal det undersøges, om en forbrugers mailadresse bliver videresendt i et mere eller mindre uoverskueligt netværk til afsendere af uønskede mails.
Forbrugerombudsmanden vil også se på de forbruger-samtykker, som hives ind via konkurrencer.
Mere specifikt skal det undersøges, om forbrugerne er klar over, at når de deltager i en konkurrence, at de så på samme tid åbner for mulighederne for at modtage reklamemails.
Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde
El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald