3,8 millioner kroner. Så meget koster et it-nedbrud i gennemsnit, viser en opgørelse fra revisionshuset KPMG.
Selskabet har gennem et år tracket større nedbrud i en række virksomheder og offentlige institutioner verden over.
I gennemsnittet har hvert nedbrud her ramt 776.000 brugere.
Halvdelen vil sagtens kunne undgås
KPMG peger imidlertid på, at omkring halvdelen af de pågældende nedbrud relativt nemt ville kunne undgås.
De skyldes nemlig noget så basalt som kode-fejl i den anvendte software eller problemer med opgraderinger og lignende.
7,3 procent af nedbruddene skyldtes deciderede menneskelige fejl.
Det viser, at mange virksomheder forsømmer at foretage de nødvendige investeringer i uddannelse af mandskabet. Og det ender altså med at koste virksomheden dyrt i sidste ende, lyder det fra KPMG.
"Teknologi er ikke længere en funktion, der er adskilt fra forretningen. Det er centralt i alt, hvad virksomheden foretager sig, og når det går galt, har det konsekvenser for bundlinien, for forholdet til kunderne og for selskabets omdømme," lyder det fra KPMG.
Det bliver meget værre
Netop nedbrud, hackersager og problemer med it-sikkerheden er eksploderet i 2014 i takt med, at it-infrastrukturen i virksomhederne er blevet mere og mere komplekst, mens hackerne er blevet professionelle.
Den udvikling ser ud til at blive yderligere forstærket i 2015, mener i hvert fald analysehuset Gartner.
Det kan du læse mere om her: Ups chef: Nogen har neglet alle vores kundedata.[/url
Virksomhederne har forskellige måder at håndtere sikkerheden på.
Du kan se, om du har ordentligt styr på det hele her: [url=https://www.computerworld.dk/art/232339/den-store-test-af-it-sikkerheden-dumper-din-arbejdsplads-med-et-brag]Den store test af it-sikkerheden: Dumper din arbejdsplads med et brag?