Vi har hørt det igen og igen i de seneste år: At it i dag ikke længere kun er noget, it-chefen og it-afdelingen kan og skal bestemme over.
Fra marketing til HR til salg; alle har i dag mulighed for at hente lige præcis den app, som giver mening i forhold til deres arbejdsdag, eller at svinge kreditkortet og derrmed få adfgang til en ny cloud-tjeneste, som it-afdelingen ikke lige har fået taget stilling til endnu.
For selvom der generelt investeres flere penge i it i virksomhederne, er det langt fra altid it-afdelingen, der råder over budgettet og træffer beslutningerne om, hvad der skal indkøbes af løsninger og ydelser på it-området - og hvad der ikke skal.
Der findes en løsning
Men hvor efterlader det egentlig den gode it-chef og dennes medarbejdere?
Hvordan undgår man at ende i en birolle i fortællingen om virksomhedens innovative brug af it, så man "kun" bliver forbundet med de helt traditionelle it-driftsopgaver?
Det har Peter Søndergaard, der er global head of research og senior vice president hos Gartner, et bud på i et blogindlæg, hvor han påpeger, at man som it-chef bør indse, at man formentlig har adskillige 'digitale iværksættere' i virksomheden, eksempelvis i logistik, HR, salg og marketing.
"Lederne i disse forretnings-enheder driver deres egen digitale innovation," skriver Gartner-rådgiveren.
"It-chefer er nødt til at reagere på dette omvæltende skift. Og hvis it-cheferne ikke kan slå dem, kan de i det mindste lære en ting eller to af dem. Svaret hedder 'bimodal IT'".
Peter Søndergaard foreslår en form for tostrenget it-model, der gør det muligt både at kunne levere de innovative it-løsninger, samtidig med at det forretningskritiske ansvar ikke svigtes.
"Dette er den fundamentale udfordring for it-chefer, men det er også løsningen."
"Første mode er alt det traditionelle, især sikkerhed og nøjagtighed - det en traditionel it-organisation er bedst til."
"Det andet er ikke sekventielt og har vægt på agilitet og hastighed som en digital iværksætter-virksomhed," skriver han i sit blogindlæg.
Peter Søndergaards vision for en it-organisation, der mestrer dette, lyder:
"Én organisation, der opererer i to hastigheder, men koordinerer, kommunikerer, udnytter videndeling og fokuserer på et fælles, ikke et konkurrerende, mål: forbedret performance."
It stadig mest noget med drift
Gartner-rådgiveren tilføjer, at det naturligvis ikke er nogen nem opgave, der her er tale om.
De fleste vil dog nok være enige i, at der er behov for at man tænker på nye måder som it-organisation.
Vi har tidligere skrevet om Deloittes CIO-survey 2014, hvor over 900 CIO'er fra 49 forskellige lande har deltaget.
Den viser, at 52 procent af CIO'erne anser innovation som en vigtig prioritet - men samtidig har næsten halvdelen af CIO'erne mindre end 10 procent af budgettet sat af til innovation.
"CIO'er associeres stadig oftest med vedligehold af kerne-systemer og med at 'holde lyset tændt," lyder det blandt andet i den rapport.
Computerworld skriver løbende om nogle af de danske it-organisationer, der er langt fremme med den mere innovative og fremadskuende måde at arbejde med it på.
Blandt andet besøgte vi for nylig Saxo Banks CIO, der er tidligere vinder af titlen Årets CIO i Danmark. Vi har også skrevet om Cowi, hvor CIO Claus Hagen Nielsen vandt den samme pris her i 2014.
Læs også:
Dansk CIO toptuner it-afdelingen: Her er opskriften
På besøg i Saxo Bank: 800 internationale it-folk og benhård projektstyring
It-chef, så er det nu: Her er din gyldne mulighed for et karriere-boost
It-chefer kæmper med fortiden: Anses stadig mest som driftsfolk