Det er nok de færreste software-virksomheder, der kan datere historien helt tilbage til 1794 og samtidig berette om en status som kongelig hofleverandør, men det kan Stibo Systems.
Ikke overraskende har produktet ændret sig for firmaet, der startede som en trykkerivirksomhed.
Siden midten af 1990'erne har virksomheden har firmaet arbejdet i en ny digital retning, og i dag bygger Stibo Master Data Management-løsninger (MDM) til nogle af verdens største firmaer som Walmart, Target, Siemens og Sony.
"Vi startede som Aarhuus Stiftsbogtrykkerie for mere end 200 år siden. I 1976 digitaliserede vi trykkeprocessen, men først i 1994 startede vi for alvor på at udvikle software til styring af store datamængder. Det var ikke længere nok at have fokus på hvad, der skulle ud på siderne. Kernen i det, vi laver i dag, der handler om at holde styr på stamdata, blev skabt her," fortæller CTO i Stibo Systems, Bjarne Hald.
I gennem de sidste 30 år har den tidligere trykkerivirksomhed således hjulpet industrivirksomheder indenfor produktion, distribution, detailhandel, turisme, bilindustrien og kolonialhandel med at styre strategiske information på globalt plan.
"Man kan kalde MDM for fundamentet for big data. Det er jo ikke så anvendeligt at have en masse data, hvis du ikke ved noget om dem. Værdien af big data bliver langt større, hvis du kender dine data. Kender du detaljerne om kunderne eller produkterne, så kan du analysere."
Fokus på kernen
Trykkekunsten har i århundreder holdt liv i Stibo - faktisk helt frem til midt i 00'erne, hvor markedet langsomt begyndte at skrumpe ind. Derfor stod man overfor et valg om at lægge kursen om eller sejle på grund.
Firmaet brugte derfor sin egen erfaring med håndtering af store mængder produktdata til at udvikle et Master Data Management system, som virksomheden har stor succes med at sælge i dag. Omsætning var på 470 millioner kroner 2013.
I dag er Stibo således en vaskeægte dansk software-succes fra Aarhus, hvor 60 udviklere gør tasterne rødglødende. Et dansk software-hus, der lægger arm med giganter som IBM og Oracle, og i mange tilfælde lægger giganterne ned.
Det gør firmaet blandt andet ved at holde fokus på et enkelt system. Systemet hedder STEP og regnes for en af de store spillere inden for MDM.
"Konkurrenternes løsninger består ofte af mange forskellige systemer, der skal bygges sammen. Vi har et dedikeret system. Det er den afgørende forskel mellem os og konkurrenterne," vurderer Bjarne Hald.
Så i er syet i et stykke, mens de andre er bygget i patchwork?
"Det kan man godt sige."
Sådan virker MDM
Hvad det essentielle i et MDM-system?
"Det handler basalt om at holde styr på data. Hvis du ikke har styr på din information supply chain, så er den fysiske supply chain ikke meget værd i en digital verden."
Med robotstyrede varehuse, der skal holde kontrol over e-handlen, kan man faktisk ikke engang få en vare ind på lageret, hvis du ikke kender data på den.
"Hvis robotten på dit lager ikke kender varen, så har den ingen værdi overhovedet. Hvis varen ikke findes på websiden, så er der ingen, der køber den. Hvis der ikke er information nok, bliver varen ikke solgt, og er det forkert information, så sender kunden varen retur," fortæller han om datastyringen i et e-varehus.
Den kontrol har Stibo gjort til sit software-speciale, med et system, som håndterer de største og mest komplekse datamængder på op til 30 millioner enheder.
Og den danske virksomhed belønnes af it-analytikerne, som placerer Stibo Systems i det øverste højre hjørne af den magiske kvadrant, som Gartner er så kendt for.
Fodring med data
Meget kort fortalt har firmaet altså haft succes med at bygge meget store databaser, der har kontrol over produkter, leverandører og kunder for virksomheder.
"Leverandørdata er eksempelvis meget væsentligt i dag, hvor salgsvirksomheden bliver stillet til regnskab for, hvordan en vare er produceret," siger Bjarne Hald.
Kunderne kan selv hoste løsningerne, eller de kan lægges i skyen. Man køber en licens, og så er valgfrihed i forhold til at installere løsningen.
Hvordan bliver systemerne fodret med de mange data?
"Der er to forskellige metoder. I eksempelvis en dagligvarekæde kommer data fra leverandørerne. Det er simpelthen en del af aftalen, at en vare skal forsynes med de nødvendige data når den indkøbes. En anden løsning som en virksomhed som Sony anvender, er, at data bliver leveret fra centralt hold. Sony har eksempelvis en server i Tokyo, der sender informationer til hele verden," siger han.
"Det er også vigtigt, at forretningen selv kan oprette varer i systemet, og at tingene ikke skal igennem it-afdelingen først."
Software-hus i Danmark
Stibo Systems har den primære udvikling i Aarhus, hvor der sidder knap 50 udviklere. Desuden har virksomheden en afdeling i Ukraine på cirka 10 personer og en lille enhed i York i England.
Hvordan er det, at være software-hus i Danmark. Mange snakker eksempelvis om, at det er meget svært at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Kan I genkende det?
"Vi har ikke problemer med at finde gode folk. Men måske har vi bare været heldige," fortæller Bjarne Hald.
"Men den gennemsnitlige anciennitet blandt vores ledelse og medarbejdere er på mere end 10 år. Det tager vi som et tegn på, at der er stor medarbejdertilfredshed. Vi har en meget agil udviklingsproces, hvilket betyder, at vi kan handle hurtigt og er tilpasningsdygtige. Samtidig er der ikke langt fra ide til handling, og det passer godt til den danske udviklermentalitet. Kontorerne i udlandet anvendes primært i forhold til skalering."
Har I mange danske kunder?
"Vi har langt hovedparten af forretningen i udlandet, men vi har danske kunder. Vi har netop lavet aftaler med Dagrofa, som driver og leverer til blandt andet supermarkedskæderne SuperBest, Kiwi, Eurospar og Spar. Tøjfirmaet IC Company er et andet eksempel."
Når I har så stor en del af omsætningen i udlandet, har I så også planer om at flytte udviklingen ud af kongeriget?
"Nej, vi er en dansk funderet virksomhed, der er fondsejet. På den måde er vi meget danske, og det skal der ikke laves om på."
Stibo Systems indgår i Stibo Group sammen med Stibo Printing Solutions og CCI Europe.
Læs også:
Ukendt dansk it-firma stormer frem: Pas på, IBM