Det har været en erkendelse, der har været længe undervejs, og nu er den omsider klar: Microsofts søgemaskine, Bing, kommer ikke til at kunne slå Googles søgemaskine.
Sådan lyder det nu fra Stefan Weitz, der er øverste chef for Microsofts søgemaskine-forretning.
Han erkender, at Bing ikke kommer til at kunne konkurrere med Googles søgemaskine i en frontal konkurrence.
Satser på søge-applikationer
I stedet vil Microsoft nu dreje sin søge-indsats over mod udvikling af avancerede søge-applikationer, som der måske er en anderledes lukrativ fremtid i.
Det er efterhånden en del år siden, at Microsoft blæste til kamp mod Googles dengang totale dominans på søgemarkedet.
Det skete ikke mindst, da Microsoft i 2005 lancerede sin Windows Live-satsning.
Siden skortede det ikke på de bombastiske udmeldinger som eksempelvis denne fra 2007: Microsofts mål: Vi vælter Google om to år.
Sådan er det ikke længere.
For Microsoft erkender, at der ikke længere er særlige muligheder i søgemaskinen Bing som selvstændig søgemaskine i et marked, som Google altid har og fortsat ejer som en slags de facto-standard.
Skal integreres i andre produkter
I stedet vil Microsoft fokusere på fremover at integrere de avancerede søge-teknologier, der ligger bag Bing, i Microsofts øvrige produkter.
"Det store spørgsmål er jo: Hvilken retning bevæger 'search' sig? Det er usandsynligt, at vi kommer til at vinde markedandel på det rene søgemarked, men det er muligt på markederne for 'machine learning' og lignende. Og at vi kan gøre 'search' til en større del af vores liv," sagde Stefan Weitz fornylig på en konference i Irlands hovedstad, Dublin.
Her pegede han på, at Microsoft fremtidige søgefokus handler 'mindre om Bing.com, som dog fortsat har en betydning."
"I stedet handler det om, hvordan vi kan væve teknologien ind i de ting, som brugerne allerede foretager sig," sagde han.
Det kan eksempelvis være i Office 365 og lignende.
Microsoft er da også allerede begyndt med at indbygge søgeteknologier fra Bing i forskellige produkter - eksempelvis Microsoft Azure Machine Learning, der er et avanceret analyseværktøj, som høster data fra mange kilder.
Microsoft forestiller sig, at selskabet kan vinde markedsandele på søgemarkedet med denne tilgang.
Det skyldes ikke mindst, at Microsofts produkter har massiv udbredelse verden over. Og i en tid, hvor it-teknologierne hænger mere og mere sammen og bliver mere og mere komplekse, kan et stigende antal produkttyper have gavn af indbygget søge-teknologi.
Den nuværende 'rene' Microsoft-søgemaskine, Bing, er fem år gammel.
Selv om den ikke har været i stand til at vinde markedsandele af nogen særlig betydning på søgemarkedet, er den dog fortsat blandt de største.
Der er dog fortsat meget lang vej op til Google, der for længst er blevet synonym med søgninger på nettet.
Læs også:
Ny kæmpeaftale: Derfor går Dropbox nu pludselig sammen med Microsoft
Microsoft skærer ned: Danske ansatte fyret
Microsoft på rette vej: Surface, telefoner og Office 365 buldrer derudad