Interview: De er over alt på vores computere, smartphones og tablets. Ja, i det hele taget er de alle steder, hvor it er til stede.
Det er metaforerne, vi taler om.
Som postkortet på ikonet til din mail-applikation, skraldespanden eller bare "skrivebordet" på din computer.
Designerne har valgt at anvende metaforerne, fordi forbrugerne på den måde kan relatere app'en til ting fra den fysiske verden.
Designfilosofien er også kendt som ‘skeumorfisme', og selvom den i lang tid gav god mening, når man designede it-løsninger, er problemet nu, at flere og flere it-brugere ikke helt naturligt laver en kobling til den fysiske verden.
De er nemlig vokset op i en verden, hvor it og internettet faktisk fylder mere end den fysiske verden, og derfor skal den fysiske verden efterligne internettet, ikke omvendt.
Sådan lyder budskabet fra Michael Björn, der er Ph.d. og head of research hos Ericsson ConsumerLab, der har hovedkontor i Stockholm, men forskere rundt omkring i det meste af verden.
"Vores erfaringer ændringer sig. Internettet bliver integreret i alt, vi gør, og i vores liv. Når du så tager en objekt, der ikke er interaktivt, så bliver det i stigende grad noget, du måske finder uinteressant eller underligt," siger han.
Man kan sammenligne det lidt med vores musik-præferencer, forklarer Michael Björn til Computerworld, da vi møder ham i København.
"Hvis du taler med folk, der voksede op med LP'en, så ønsker de vinyl, men hvis du taler med børn eller teenagere i dag, så synes de, at MP3-filer lyder bedre end lossless. Hvorfor? Fordi de voksede op med den lyd."
Det interaktive er det naturlige
Michael Björn fra Ericsson peger på, at det vi lige nu befinder os midt i et paradigmeskift, hvor den interaktive, virtuelle verden bliver den primære - i hvert fald er det der, vi i stigende grad bruger vores tid.
Det betyder, at digitale koncepter og it-løsninger i det hele taget skal designes ud fra en ny grund-præmis.
"Hvis du har to objekter, og det ene er interaktivt, så vil det være lettere for dig at bruge, fordi du ved, hvordan du skal bruge den type enhed."
På den måde ønsker vi bevidst eller ubevidst, at verden skal blive mere interaktiv, fordi vi har flere og flere af den slags oplevelser og erfaringer, som vi kan relatere til, forklarer Ericsson-forskeren.
Her ser du forandringerne
Og det er ikke kun Michael Björn, der taler om dette skift, hvor metaforer fra den fysiske verden bliver mindre relevante.
Det er blandt andet den design-filosofi, man har set Apple praktisere med de seneste par versioner af iOS.
iOS-ikonerne forsøger ikke i samme grad som tidligere at efterligne ting fra den virkelige verden - om det så er en båndoptager, en bogreol, en klassisk lommeregner, eller at teksten i en note-app, der skal ligne håndskrift.
"Der er en overordnet erkendelse af, at det er det her, der sker."
"En erkendelse af, at vi ikke behøver holde fast i alle de fysiske metaforer," forklarer Michael Björn, der dog samtidig siger, at der stadig er mange områder, hvor vi skal blive bedre til at forstå, hvordan forbrugere tænker og agerer i dag.
Du shopper online - i den fysiske butik
Michael Björn nævner et andet eksempel på, at vi ikke altid helt har forstået den verden, vi lever i: Det er, når vi taler om at shoppe online versus i en fysisk butik.
"Der er ingen forskel imellem online-shoppen og shopping i butikken, for når folk går ind i en butik i dag, bruger de deres telefon og internettet til at tjekke ikke bare priser, men også hvad vennerne tænker, og om der er nogle anmeldelser."
"Det bliver online-shopping, selvom du er i butikken. Internettet er blevet en integreret del af hverdagen," forklarer han.
Alle skal levere digitale løsninger
Ericsson-forskeren peger i forlængelse af det på, at det ikke kun er it-industriens spillere, der skal begynde at tænke på en ny måde.
For hvis man køber præmissen om, at internettet bliver integreret i alting, så er der også mange andre virksomheder, der skal agere på den baggrund.
Eksempelvis kender de fleste af os til, at de kan være frustrerende, at nogle butikker og kontorer er lukkede, når vi netop har brug for dem. For internettet er jo aldrig lukket.
Undersøgelser viser ifølge Michael Björn, at forbrugerne har en forventning om, at ikke bare it-virksomhederne, men også alle mulige andre offentlige og private virksomheder og institutioner leverer digitale koncepter, der understøtter den måde, vi lever på i dag, og udnytter de muligheder, it bringer.
"Det er ikke længere bare teknologispillerne, og det er et stort skift," siger han til Computerworld.
Læs anden del af interviewet med Michael Björn fra Ericsson senere.
Læs også:
Dette selvfede og pyntesyge design gjorde fyret Apple-chef upopulær