Efter flere års tilløb gør den danske it-distributør SEC Datacom nu alvor af sine planer om nordisk ekspansion.
I Sverige startede en afdeling med syv ansatte i august måned, mens man efter planerne åbner i Norge i løbet af første halvår 2015. I Danmark beskæftiger firmaet i dag 47 medarbejdere.
Den skandinaviske satsning opfylder ifølge SEC Datacoms direktør og ejer, Lars Zinglersen, et længe næret ønske om at udvide forretningen, som er bredt funderet med produkter indenfor storage og backup, sikkerhed, netværk og unified communications.
"Vi har ventet til tiden var moden, og vi havde den danske organisation på plads til at gøre det her på den rigtige," siger Lars Zinglersen, som dog samtidig erkender, at man som lokalt funderet distributør risikerer at blive overset, når de globale it-producenter lægger planer for deres distribution.
"Når der bliver taget beslutning om distribution på chefgangen i en stor amerikansk it-virksomhed, er det nemmere at forholde sig til en samlet nordisk distributionsaftale end til en rent dansk aftale. Konsolideringen i distributionsleddet er voldsom, og vi kan mærke, at vi bliver nødt til at have en vis geografisk dækning, hvis vi skal have producenterne med på vognen," siger Lars Zinglersen.
"Så vi bliver jævnligt opfordret af vores leverandører til at udvide vores forretning til andre lande. Men det skal gøres ordentlig så vi har økonomi og tid til at gå ind i det for fuld kraft," siger han.
SEC Datacom har netop præsenteret endnu et pænt overskud, som for 2013 kom op på seks millioner kroner efter skat. Det bringer egenkapitalen op på 21,8 millioner kroner, som udgør polstringen mod eventuelle knubs undervejs i transformationen til at blive et nordisk foretagende.
"Resultatet ligger i forlængelse af den udvikling, vi har været igennem de sidste fem-seks år, hvor overskuddet gradvis er vokset," siger Lars Zinglersen, som også glæder sig over at de forskellige forretningsområder bidrager nogenlunde ligeligt til det samlede millionoverskud.
Han ønsker ikke at oplyse den præcise årsomsætning, men siger, at det tal er på op mod en halv milliard kroner.
"Vi har altid haft fokus på vores dækningsbidrag fremfor omsætning og har været tro mod vores koncept. Vores forretning er grundlæggende bygget op omkring den viden, vi har om produkterne og de løsninger vi sælger til vores forhandlere," slutter Lars Zinglersen.
Læs også:
Trods store investeringer: Distributør kommer ud med stort plus