»Vi investerer i vækst.« Det er det overordnede budskab fra Sec Datacoms direktør Lars Zinglersen. Og det nyligt afleverede regnskab fra den nordsjællandske nichedistributør, viser at investeringer bærer frugt.
Overskuddet i SEC Datacom endte 5,8 millioner kroner før skat i 2010/11-regnskabet. Det er en stigning i overskuddet på godt 40 procent i forhold til overskuddet på 4,2 millioner kroner før skat i regnskabet for 2009/10.
»Det er det bedste resultat længe. Og vi kan kun være meget tilfredse med det,« konstaterer direktør Lars Zinglersen da også.
Samtidig påpeger han, at det ikke er tilfældigt, at SEC Datacom har leveret solid vækst i både omsætning og overskud over de seneste år.
»Vi har investeret meget i denne vækst. Vi har seriøst arbejdet med en vækstmodel over de sidste seks-syv år. Det er det arbejde, der gør at vi tilsyneladende kommer godt igennem krisen. Men betyder også, at vi investerer mange penge i medarbejdere og kompetencer,« siger Lars Zinglersen.
Samtidig har det været et mantra for SEC Datacom, at have så god økonomi, at væksten ikke blev bremset af likviditetsmangel. Det er også et forsat fokus hos distributøren, der i sidste regnskabsår valgte at bruge factoring - det vil sig fakturabelåning - på selskabets 15 største kunder.
»Det giver os mulighed for at forudbetale en del af vores leverandører. Fordelen for os er, at den factoring-model vi har fået skruet sammen er billigere end vi kan låne for i banken. I det nuværende økonomiske klima er det også fornuftigt at sprede lånebehovet. Og det er derfor vi har valgt factoring-modellen,« siger Lars Zinglersen.
SEC Datacom Vil ud i Norden
SEC Datacom er en ren dansk spiller i et marked, hvor de fleste producenter efterspørger regionale distributører. Hidtil har SEC Datacom holdt sig på det danske marked. Men nu føler Lars Zinglersen, at rækken af overskud har polstret SEC Datacom tilstrækkeligt, så tiden er inde til at tage skridtet ud i Norden.
»Efterhånden føler vi os godt rustet til at gå ud i andre lande, og nu er vi begyndt at tage de første step mod at ekspandere ind i de andre nordiske lande,« fortæller Lars Zinglersen.
Helt konkret har SEC Datacom indledende samtaler med virksomheder i både Norge og Sverige, uden det dog er blevet til konkrete aftaler endnu.
»Jeg forstår godt producenternes behov for at vi er nordisk forankrede. Men producenternes lokale folk ved til gengæld også, at lokale spillere som os ofte gør det bedre end de store paneuropæiske spillere,« siger Lars Zinglersen, der fortæller at det netop er forespørgsler fra producenter, der nu har fået SEC Datacom til at indlede en ekspansion i Norden
Men det sker først efter at skridtet er blevet overvejet længe.
»Man skal have god kapital at arbejde med, når man går ind i andre lande. Det er heller ikke en naturlov, at man kan kopiere sit koncept til andre lande. Derfor skulle vi være godt forankret i Danmark før vi tog dette skridt. For det kræver både kapital og ledelsestid,« siger Lars Zinglersen.
Han fortæller, at øvelsen med at rykke ud i Norden falder sammen SEC Datacoms jubilæum. 2012 er året, hvor den nordsjællandske distributør kan fejre selskabets 20 års fødselsdag.
Netop de fortsatte ambitioner, ser han som en del af den DNA, der har holdt SEC Datacom i gang i de 20 år.
»Det eneste, der aldrig kommer til at ske i denne butik, er, at vi bliver fat and happy,« konstaterer han.