Eventyret er første lige begyndt for det danske it-firma e-conomic, som med ti år på bagen nu gør sig klar til endnu et tigerspring, der over de næste tre år skal tredoble koncernens omsætning.
E-conomics ejere - kapitalfonden HgCapital - bakkede i foråret de store planer op med ansættelsen af den tidligere topchef i Microsoft og GN Netcom, Mogens Elsberg.
Og med ham i spidsen er kursen sat mod endnu mere vækst, der både skal ske ved at udbrede e-conomics populære regnskabsprogram til flere europæiske markeder, plus at man vil booste salget i de ni lande, hvor selskabet indtil nu har etableret sig.
Skal man dømme ud fra de resultater, som e-conomic allerede har skabt på sin danske hjemmebane, er de ambitiøse mål pludselig langt mere realistiske.
Alene på dansk jord præsterede e-conomic en tredobling af sin danske omsætning fra 24 til 65 millioner kroner. Det gør det fremadstormende firma til en suveræn vinder af vækst-kategorien i Computerworlds Top 100 2014.
På koncernniveau ligger den samlede omsætning i 2013 på omkring 120 millioner kroner, og det er det tal, som om tre år - med udgangen af 2017 - skal være banket voldsomt i vejret, fortæller Mogens Elsberg.
"Allerede før jeg kom til, blev der sat nogle mål, som også er kommunikeret ud. Målsætningen er at tredoble omsætningen i forhold til 2013, så vi ved udgangen af 2017 skal have rundet 360 millioner kroner i årlig omsætning," siger Mogens Elsberg, som dog ikke ønsker at sætte tal på målene for den danske del af forretningen.
Tilbageholdenheden hænger blandt andet sammen med, at e-conomic herhjemme er på vej ud i et hårdt kapløb med Elsbergs tidligere arbejdsgiver i Microsoft.
Her satser man hårdt på at sælge sine økonomisystemer (C5 og NAV) til præcis de samme kundegrupper - små og mellemstore virksomheder - som er e-conomics erklærede kernekunder.
"Vi har ikke offentliggjort, hvor meget vi regner med at vokse i Danmark, men jeg kan godt sige, at vi regner med pæne tocifrede vækstrater i de kommende par år. Det skal ske ved at tage nye kunder ind, og ved at den enkelte kunde køber mere hos os," siger Mogens Elsberg.
Stort udviklingsarbejde
Alt i alt er det et stort brød, som e-conomic har slået op.
Udover den hårde konkurrence på hjemmemarkedet og planerne om at etablere sig i nye europæiske lande, skal firmaets kerneprodukt vedligeholdes og opdateres, så man ikke sakker agterud rent teknologisk.
"Enhver kan sige sig selv, at en teknologi, der har været i markedet i ti år skal holdes ved lige. Der skal fjernes kode og noget nyt skal ind. Vi er fuldstændig klar over, at vi er et teknologiselskab, som i den sidste ende yder nogle services til nogle mennesker, der er optaget af deres egen forretning og overhovedet ikke interesserer sig for teknologi. Så vores fokus er hele tiden på at forbedre teknologiplatformen. Det sætter vi en relativ stor del af vores udviklingsressourcer ind på at gøre," siger Mogens Elsberg.
Læs også:
Sådan vil e-conomic vælte Microsofts økonomisystem ned af tronen