GN Netcom har ramt en guldåre: Er klar til at indtage verden

Computerworld Top 100: GN Netcom er allerede nummer et på det globale marked for headsets - og selskabet kan sagtens fortsætte den flotte vækst.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danske GN Netcom er det nærmeste man i dag kommer et eksempel på en dansk producent af it-hardware med global succes.

Selskabets kerneforretning er headsets og software til den slags tele- og kommunikationsløsninger, som går under navnet unified communications (UC).

Her har den traditionsrige GN-koncern i løbet af det sidste halvandet årti skabt det globalt anerkendte brand, Jabra.

Og for mindre end et år siden mundede det ud i, at GN Netcom overhalede amerikanske Plantronics som den globalt førende producent indenfor UC-hardware.

Den præstation sætter også et aftryk i Computerworlds Top 100 2014, hvor GN Netcom vinder hele to kategorier - "hardware" og "tele- og netværksudstyr".

Med en 2013-omsætning på 2,1 milliarder kroner i 2013 er GN Netcom dog stadig lillebror i GN-koncernen hvor høreapparatproducenten GN Resound dobler op med et salg på godt fire milliarder kroner.

Men modsat storebror præsterede GN Netcom i 2013 en imponerende vækst i omsætning på 19 procent og et overskud før skat på 491 millioner kroner.

Fortsat udsigt til vækst

Skal man tro aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, bliver det ikke sidste gang, man hører om flotte vækstrater og solid indtjening fra den danske succeshistorie.

I takt med at den traditionelle skrivebordstelefon er ved at blive fortrængt af tele-løsninger, der er integreret med kontorsoftware, databaser og økonomisystemer, skal der stadig være et headset til hver medarbejder, så de kan tale med kolleger og kunder.

"Industrien er kendetegnet ved en unik vækstmulighed indenfor de næste fem år drevet af unified communications. Kommunikationsplatformen flytter sig fra den traditionelle bordtelefon og ind i computerne på arbejdspladsen, hvor softwareløsninger fører til et større brug af headsets på kontorarbejdspladserne," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Med produkter, der både når det gælder holdbarhed og lydkvalitet ligger i den absolut øverste ende af kvalitetspektret, har GN Netcom placeret sig i et af it-branchens største og mest lukrative smørhuller.

Her tæller det ifølge Morten Imsgard også med på plussiden, at GN Netcom har forstået, at successen står og falder med gnidningsfri integration med kundernes it-systemer og et højt serviceniveau.

Han forventer derfor, at GN Netcom de næste fem-seks år vil få vækstrater på gennemsnitligt ti procent årligt.

Samtidig har GN Netcom indgået samarbejder med de dominerende spillere på markedet for unified communications som Microsoft, Cisco og Avaya.

"Lige nu har selskabet positioneret sig som den førende aktør i et marked, som vil udvise relativ tocifrede vækstrater i en årrække. Den gammeldags telefon er simpelthen ved at uddø som et standard-setup på arbejdspladsen, mens headsettet vil overleve i bedste velgående," siger Morten Imsgard.

"Det er det, GN Netcom skal forsøge at komme ombord i de næste år. For det første skal man være stærke på produktudviklingen og få søsat de rigtige produkter med de rigtige samarbejdspartnere. Der er de virkelig godt kørende i øjeblikket."

"Man har samarbejde med største softwareleverandører indenfor UC og en produktpipeline, der bliver anset for at være noget af det bedste i industrien," siger Morten Imsgard.

God hardware er ikke nok

Han peger på, at GN Netcom udover sine stærke produkter også har forstået, at god hardware ikke er nok til at vinde krigen mod konkurrenterne.

"Når GN vinder ordrer på 150.000 headsets, som skal rulles ud i en global virksomhed, skal implementeringen være så smertefri og elegant som muligt. Man vinder lige så meget ordrerne, fordi man er lige så god på service- og softwaresiden, som man er på selv det fysiske headset," siger Morten Imsgard.

Fremtidsscenariet har også sat aftryk på ledelsesgangen, hvor it-veteranen Mogens Elsberg efter flere års arbejde med en vellykket turnaround i november i fjor blev erstattet af Niels Svenningsen, der med en fortid som europæisk chef i Hitachi Data Systems og en årrække som direktør i HP Danmark har en mere salgsorienteret profil.

Udover produktudvikling fik Mogens Elsberg også ændret selskabets salgsstrategi, så man i dag satser 100 procent på indirekte salg gennem et globalt net af 1500 forhandlere, som er mere eller mindre specialiseret i UC-løsninger. Det træk er også med til at skabe tillid til Netcoms produkter ude hos kunderne.

Valget af Niels Svenningsen er i det lys logisk, mener Morten Imsgard. For nu er det toplinie-fokus, der skal drive GN Netcoms forretning fremad.

"Man kan se det som et naturligt skridt. GN Netcom har været på en rejse, hvor man har endevendt butikken og gjort den mere strømlinet og mere lønsom," siger han.

"Nu har man fundet ud af hvilke produktkategorier og hvilket forretnings-setup, man skal satse, og nu står man ved indgangen til en periode, hvor det i langt højere grad drejer sig om at få skubbet produkter over disken. Så det er måske meget naturligt at man laver det skifte og får en ind, som har noget indblik i, hvordan man vinder store kunder og pusher produkter," siger Morten Imsgard.

Det har ikke været muligt for Computerworld at få et interview med GN Netcoms direktør, Niels Svenningsen.

Læs også:

Mogens Elsberg: Her er min plan for e-conomic

Danskere dominerer Dynamics-hitliste

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supportere til Flyvestation Skalstrup

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S