Den amerikanske cloud-leverandør Backblaze har ikke mindre end 34.881 harddiske i sit datacenter, der bliver brugt til at gemme mere en 100 petabyte data for virksomhedens kunder.
Sky-firmaet er således storforbruger af harddiske, og derfor bliver der holdt nøje styr på, hvordan de yder, og hvor ofte de rammes af fejl eller mangler i produktionsløsningen.
Nu har Backblaze så publiceret den tekniske statistik for fejlraterne på diskene i datacentret, og den viser et par overraskende resultater.
Læs også denne: Så lang tid levetid har din harddisk inden den går ned
Prof- eller konsum-disk?
Erfaringerne viser at harddiske, der er bygget til helt almindelige forbrugere fejler lidt mindre end de såkaldte enterprise-diske, der er rettet mod erhvervsbrug og det professionelle marked.
Prof-diskene, der sælges til brug i datacentre og til kontinuerligt brug, koster ofte mere end det dobbelte af de diske, der er rettet mod privatbrugermarkedet.
Det skriver IDG i Norge.
Men Backblaze statistik viser altså, at erhvervsdiskene ikke nødvendigvis er pengene værd.
De almindelige diske har nemlig den samme eller en marginalt mindre fejlrate end prof-diskene.
Ligeledes viser tallene, at der er store variationer mellem mærkerne, og det er særligt Seagate, der adskiller sig i negativ retning.
En af de Seagate-modeller (Seagate Barracuda 7200.11) som Backblaze har i brug i datacentret har en fejlrate, der svarer til at én ud af fire diske fejler per år eller 24,9 procent.
Andre Seagate-produkter klarer sig dog væsentligt bedre.
Du kan se flere informationer om diskene på Backblazes blog
De diske, der udmærker sig ved færrest fejl, er Hitachi.
Her er hele oversigten fra Backblazes datacenter.