De blev lovet en Porsche på en firesporet motorvej, men fik i stedet en rickshaw på en hullet grussti.
Med de ord præsenterede Danmarks Radios forbrugerprogram, Kontant, tirsdag aften seerne for Glostrup-selskabet Kabelnettet.dk, der leverer bredbånd til boligforeninger.
Baggrunden er, at kunderne i to andelsboligforeninger i København, som har installeret egne netværk, føler sig snydt af Kabelnettet.dk.
Håbløst langsomme
De har hyret Glostrup-selskabet til at levere bredbåndsforbindelser for 49 kroner om måneden, men forbindelserne er enten håbløst langsomme eller fungerer slet ikke, forlød det i programmet tirsdag aften.
Flere tests af forbindelser i programmet viste, at der dårligt nok var hul igennem til internet. Og gentagne klager, som beboerne ifølge eget udsagn har sendt og ringet med til Kabelnettet.dk i de forløbne år, har ikke givet resultat.
- Selvfølgelig har vi da overvejet at skifte udbyder, men når man har betalt for en vare og har en kontrakt, går der lidt princip-rytteri i det. Så vil man også have den vare, man har betalt for, fortalte en af beboerne, Carsten Dyhr-Nielsen, i programmet.
Kontant forsøgte sig også med at måle hastigheden på selve internetforbindelsen i den ene boligforening.
Dermed ville programmet udelukke muligheden for, at andre beboere stjal hele båndbredden med krævende downloads. Målingen viste, at forbindelsen leverede godt 600 kilobit per sekund. Det svarer til en tredjedel af de lovede to megabit per sekund, som vel at mærke var, hvad hver beboer blev stillet i udsigt. I udsendelsen oplyste boligforeningerne, at de var blevet lovet en fælles internetforbindelse på 10 Mbit/s.
Kabelnettet.dk's direktør, Kim Nielsen, beklagede i DR-studiet den oplevelse, som kunderne har af produktet. Han mente, at en del af problemet ligger i den udbredte brug af fildeling, som sluger meget båndbredde og gør det nødvendigt at opgradere internetforbindelsen.