Artikel top billede

(Foto: Jakob Boserup)

Giv forretningen noget data-dope

Klumme: Måske var det slet ikke Tyskland, der vandt VM i fodbold - men SAP og Hana, som tæmmede de enorme datamængder, som det tyske hold skabte.

Fodbold er et simpelt spil. 22 mænd jagter en bold i 90 minutter, og til sidst vinder Tyskland.

Jeg elsker denne evigtgyldige sandhed om fodbold, leveret af Gary Lineker.

Og ganske rigtigt vandt Tyskland igen denne sommer ved verdensmesterskabet i fodbold i Brasilien i juli, efter at have givet konkurrenter som Argentina, Brasilien, Frankrig og Portugal eftertrykkeligt baghjul.

Men af to årsager har Gary Lineker alligevel ikke helt ret: For det første er fodbold er ikke længere så simpelt et spil. Og for det andet var det måske slet ikke Tyskland, der vandt.

Nye regler i skolegården

På 10 minutter kan 10 spillere med tre bolde producere flere end syv millioner datapunkter. Manchester City har 10 analytikere ansat på fuld tid til at tygge fodboldstatistikker.

Æraen, hvor nørden med tændstikbenene blev valgt sidst, når der skulle deles hold, er definitivt ovre. Nu er han førstevalg, for uden evnen til at analysere spillet vinder man ingen kampe.

Alle data om hver enkelt spiller bliver opsamlet, lagret og analyseret for at lægge taktikken til næste kamp, næste sæson, næste spillerkøb.

Reglerne i skolegården og topklubberne er vendt på hovedet.

I denne måned blev Nicklas Bendtner solgt til Wolfsburg, der i høj grad baserede deres beslutning på statistikker om herrens performance på banen de sidste godt tre år (og givetvis et par avisartikler om hans performance uden for banen).

Ved VM var det en analyse af spillernes evner under ændrede vejrforhold og en markant ændret taktik, der lagde grunden til Hollands bronzemedalje.

Og ikke mindst Tysklands guld var baseret på grundig dataanalyse. Heltene Neuer, Klose og Müller havde en 12.-mand der før VM var ret ukendt i den brede offentlighed: Han hedder Hana og spiller til daglig for SAP Walldorf. Og hans opgave på holdet er at tæmme big data-mængderne og gøre dem til viden, der kan bruges til at vinde fodboldkampe. Mens de er i gang - i realtid vel at mærke.

På gaden i Tyskland har VM-sejren betydet, at SAP og Hana har vundet tyskernes hjerter og får en del af æren.

Stå rigtigt på banen (den lange)

Man kan ikke vinde en topkamp uden at have styr på fakta.
It-afdelingen har langt om længe fået lov til at være direkte medspiller: Teknologien er til stede, klubben investerer, fansene på gaden har forstået værdien, og de håndfaste beviser for, at det virker, vælter frem.

Det betyder også, at det er nu, it-direktøren skal spille sine kort rigtigt og placere sig rigtigt på den lange bane. Her på kontoret kan vi især se vores kunder fokusere på fire ting:

Træf en strategisk beslutning

It skal være en aktiv forretningsudvikler, og it-ressourcerne skal kanaliseres i retning af innovation og udvikling, mens mere basale opgaver skal løses hos outsourcing-leverandøren.

2 Skab en organisatorisk forbindelse mellem it og forretning

It-afdelingen skal tæt på resten af organisationen med folk, der kan bygge bro mellem teknologi og forretning.

3 Gå forrest

Lad it-afdelingen søsætte de modige tiltag som udviklingsmiljøer, teknologivalg og inspiration, der støtter og udvikler forretningen.

4 Sørg for, at infrastrukturen er klar

Og jo bedre du kender forretningens retning, jo bedre forudsætninger har du for at skabe et it-grundlag, der virker.

Så tillykke til it-afdelingen, der kan ende med at blive vinderen på den lange bane, når forretningen skal dopes med data.

Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.

Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens egne holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren