ComputerViews: TDC-koncernchef Carsten Dillling havde travlt i sidste uge.
Outsourcingen af 800 kundeservice-medarbejdere til Sitel og et kvartalsregnskab, hvor omsætningen faldt med 5,5 procent, fortæller historien om et selskab og en koncernchef, der kigger dybt i værktøjskassen for at kunne tilfredsstille aktionærerne.
Det ser lige nu ikke ud til at have haft den ønskede effekt, når man ser på faldet i TDC-aktiekursen.
Men det mest interessante er ikke, at TDC er under pres, at kunderne siver, og at aktionærerne er lidt skeptiske - det mest interessante er, at Carsten Dilling ikke fremhæver the usual suspects som hovedkonkurrenter.
For selv om TDC selvfølgelig stadig er i hård kamp mod Telia, Telenor og 3, så er det helt andre selskaber, der bekymrer Carsten Dilling lige nu.
Netflix, Spotify, HBO, Viaplay, Apples iTunes og Google Play - et stigende antal selskaber og tjenester har held til at få adgang til danskernes kreditkort.
"... det marked, vi agerer i, bevæger sig helt enormt. Vi får nogle helt andre typer af konkurrenter og skal levere nogle helt andre typer af ydelser, end vi skulle, hvis du går tre eller fem år tilbage," siger han til Computerworld.
"Det er for eksempel en masse meget store selskaber som Netflix, Google og Apple, der kommer ind og sætter agendaen med nye typer løsninger."
Netflix-manien har ramt danskerne - og TDC
Koncernchefen har konstateret, at rigtig mange forbrugere bruger rigtig mange penge på indholdstjenester fra de nævnte selskaber.
Han ved, at jo flere, der hopper på Netflix-vognen, jo sværere bliver det for TDC at opretholde indtjeningen i YouSee-forretningen og med pakkeløsninger som TDC Play og Telmore Play, hvor TDC netop ønsker at levere indhold til forbrugerne.
Som en koncernchef skal, skynder han sig at fremhæve de gode kort, som TDC har på hånden i denne kamp mod de internationale indholds-giganter:
"Det er løsninger, vi skal matche, og det skal vi matche på baggrund af netop én kernekompetence og en kæmpe fordel, TDC har: At vi har infrastruktur i Danmark, og vi har adgangen til kunden, hvad enten det er med et sim-kort eller en fast forbindelse."
Den pointe har han ret i, men med til historien hører, at TDC ikke er alene om at have netværksinfrastruktur i Danmark.
Dilling nævner heller ikke en anden væsentlig udfordring for TDC: Når man som forbruger i dag shopper rundt, går de fleste formentlig mere op i valg af smartphone/tablet og indholdstjeneste, end i, om der står a, b eller c på netværksdelen.
iPad-salg skal være med til at redde TDC
At forbrugernes valg langt hen ad vejen starter ved andre ting end valget af selve teleoperatører, erkender Carsten Dilling selv indirekte.
For TDC fastholder skam forventningerne til 2014, selv om andet kvartal var hårdt. Det gør TDC blandt andet, fordi selskabet har indgået en aftale med Apple - en af de giganter, Carsten Dilling nu selv udpeger som en af TDC's konkurrenter.
"Vi regner med, at vi kan catche op og nå det, vi har lovet markedet, og det handler om, at vi blandt andet har landet en ny aftale med Apple om iPad. Den kan give os over et trecifret millionbeløb ekstra, som vi ikke har haft før," siger han til Computerworld.
Teleindustrien under forandring
TDC har over det seneste årti solgt mange udenlandske afdelinger fra for bedre at kunne fokusere på hjemmemarkedet.
Det er paradoksalt, at selskabet nu netop befinder sig i en situation, hvor de allerværste trusler skal findes i udlandet snarere end i Danmark.
Og udfordringen gælder ikke bare TDC, men hele den "gamle" teleindustri.
Det var et stort tema på Mobile World Congress tidligere på året, hvor teleoperatørerne måtte overlade rampelyset til indholdsleverandørerne, der buldrer frem frem med deres apps til forbrugerne
"Vi skal udvide vores syn på, hvordan vi kæmper tilbage. Det er os, der skal bevise, at vi kan være relevante over for forbrugerne. Vi er blevet mindre og mindre relevante i forbrugernes øjne," sagde CEO i TeliaSonera Johan Dennelind blandt andet.
Både Telia og TDC - og alle de andre operatører - kæmper nu efter bedste evne for at bevare relevansen.
Det sker med lidt forskellige strategier, men med den samme udfordring som udgangspunkt: At indholdsgiganterne og hardware-producenterne får et bedre og bedre tag i forbrugerne.
Læs også:
Carsten Dilling: Her har vi kernen i fremtidens TDC
TDC hårdt presset: Sådan rammer pris-krigen telegiganten
Er TDC en knivskarp forretning eller en skygge af fortidens telegigant