800 ansatte hos Danmarks største teleselskab skal have ny arbejdsgiver til efteråret.
Det oplyser TDC.
Det er 800 medarbejdere i TDC's kundesupport, der nu i stedet skal arbejde for den internationale serviceudbyder
Sitel og derfra levere blandt andet kundesupport for TDC.
Konkret drejer det sig om medarbejdere, der "yder praktisk hjælp til kunderne med f.eks. opsætning, fejlretning og spørgsmål om regninger."
I 2013-regnskabet var der 6.893 ansatte hos TDC, så det bliver dermed mere end hver niende medarbejder, der nu skal have ny arbejdsgiver.
Skal måske bo i England
Ifølge TDC medfører aftalen med Sitel ikke afskedigelser.
Derimod betyder den, at 800 medarbejdere i København, Aarhus og Sønderborg den 6. oktober overflyttes til at være ansat i Sitel.
"Alle medarbejdere fortsætter umiddelbart på uændrede løn- og ansættelsesvilkår, ligesom de indtil videre vil skulle arbejde i de samme lokaler i TDC Group," lyder det desuden.
Samtidig fremgår det dog i meddelelsen fra TDC, at:
"Sitel vil gradvist og i forbindelse med fratrædelser flytte job fra København og Aarhus til hhv. Sønderborg og fra foråret 2015 også til London. Flytning af job til Sønderborg og London ventes gennemført med udgangen af 2015."
"Sitel venter, at der ved udgangen af 2015 vil være ca. 150 TDC-supportere i afdelingen i London. Sitels afdeling i London varetager allerede i dag support for andre danske firmaer, og medarbejderne er typisk danskere bosiddende i England."
TDC kalder Sitel-aftalen den hidtil det mest omfattende outsourcing i koncernen.
Hvem er Sitel?
Sitel, der har hovedkontor i Nashville, USA, driver i dag, ifølge Wikipedia, over 130 call centre i 26 lande.
Selskabet har 59.000 ansatte - og får nu altså yderligere 800 medarbejdere fra TDC.
Sitel har europæisk hovedkontor i London, hvorfra selskabet står for support for flere virksomheder på det nordiske marked.
"Vores fornemste opgave er at levere en service og support af høj kvalitet, der er med til at fastholde og øge kundebasen for vores kunder. Det er også vores opgave for TDC Group," udtaler Steffen Bagge, direktør for Sitel i Danmark.
Sitel oprettede en dansk afdeling i 2002, og der er nu cirka 100 ansatte i afdelingen i København.
Vil have bedre kundeservice
"Aftalen med Sitel er led i en større oprustning, som over de kommende år skal føre til markant bedre kundeservice i TDC Group," skriver TDC om aftalen.
Selskabet tilføjer samtidig, at de cirka 1.850 ansatte i TDC-koncernens egen kundeservicefunktion vil gennemgå et uddannelses- og opkvalificeringsprogram, som sammen med flere digitale selvbetjeningsmuligheder "skal bidrage til at skabe Danmarks bedste kundeoplevelse."
Koncerndirektør i TDC Group Jens Aaløse udtaler:
"Jeg er meget tilfreds med, at vi har fået en aftale med Sitel om at varetage vores support. Det sikrer en fremragende supportfunktion, og samtidig frigiver det ressourcer, som gør det muligt for os over tid at levere væsentligt bedre kundeservice."
TDC har i de senere år arbejdet hårdt på at effektivisere virksomheden - i den forbindelse er outsourcing et meget væsentligt værktøj.
I 2013 indgik TDC blandt andet en kæmpekontrakt med kinesiske Huawei, der nu leverer udstyr til og drift af TDC's mobilnetværk.
Computerworld har tidligere interviewet topchef Carsten Dilling om effektiviseringsøvelserne- læs det interview her.
Læs også:
TDC's Carsten Dilling: Derfor er vi gode til at effektivisere