Efter en lang række afsløringer om efterretningstjenesters håndtering af vores data, og en stadig voksende interesse i landes lovgivning om privatlivets fred - eller mangel på samme - har de fleste en klar holdning til privatlivets ret. Men hvad vi gør, og hvad vi synes, er to meget forskellige ting.
Det viser en større undersøgelse, som data-giganten EMC har udarbejdet. Undersøgelsen omhandler forbrugernes holdning til deres privatliv på nettet, og der tegner sig nogle tydelige paradokser i undersøgelsen, som over 15.000 mennesker verden over har deltaget i.
Tre forskellige paradokser faktisk:
Vi vil have det hele men giver intet tilbage
Vi vil gerne have alle de store fordele ved digital teknologi, som i det store hele er gratis at bruge - men vi er ikke villige til at opgive personlig fortrolighed for at opnå det.
Af de 15.000 deltagere i undersøgelsen bruger 78 procent internettet som et research- og indkøbsværktøj, og 64 procent bruger det til at betale regninger over nettet.
Samtidig søger 71 procent på ting og aktiviteter i omegnen af, hvor de bor, alt imens 68 procent bruger nettet til at være social med andre.
Men på samme tid mener 51 procent, at de ikke vil bytte personlig fortrolighed med en bedre service eller ydelse på nettet. Kun 27 procent er faktisk klar til at give afkald på lidt personlig fortrolighed til fordel for mere bekvemmelighed.
Vi klager, men gør intet ved det
Ifølge ECM har over halvdelen af de adspurgte på eller andet tidspunkt oplevet en form for indbrud i deres privatliv (e-mail hacket, mobilenhed tabt eller stjålet, hacket via sociale medier og så videre), men vi gør intet eller kun lidt for at beskytte os selv bedre.
62 procent af os skifter ikke kodeord med jævne mellemru, mens 33 procent ikke har aktiveret privat-indstillingerne på sociale medier.
Samtidig mener 87 procent, at der bør være en lovgivning, som forbyder virksomheder at købe og sælge data om os uden forudgående personlig godkendelse.
Det understøttes af, at 51 procent mener, at den største fare for privatlivets fred er børsnotede virksomheders brug, salg og handel med personoplysninger - kun 11 procent mener, at den størstes trussel mod den fremtidige privatlivssikkerhed er egen mangel på kontrol og tilsyn med virksomhedernes opførsel.
Vi deler for meget og kan ikke lide det
Det sidste paradoks er vores lyst til at dele alt med alle, men samtidig følelsen af, at alle ved for meget om os.
Langt størstedelen af os - 84 procent - hævder, at vi ikke bryder os om, at så mange ved så meget om os, med mindre vi selv beslutter at dele oplysningerne.
Men samtidig deler vi nærmest uhæmmet identificerbare oplysninger om os selv og fotografier på sociale medier flere gange om dagen - ofte uden at have tilpasset privatindstillingerne.
Og selv hvis privatindstillingerne er slået til, så stoler vi ikke på de sociale medier. Kun 49 procent har tiltro til de sociale mediers håndtering af personfølsomme data.
Læs også: Fem råd: Sådan skal du bare IKKE gøre på Facebook
Læs også: Facebook køber netbrille-firma for 11 milliarder: Her er de vilde planer
Læs også: Facebook har sat kursen: Vil være et rigtigt softwarefirma