Apple har længe været på jagt efter en måde at nå ud til de lukrative erhvervskunder på, og måske har selskabet fundet en løsning.
Selskabet indgår nemlig nu et tæt partnerskab med IBM, der er stærkt positioneret i virksomhederne.
Partnerskabet betyder, at IBM vil begynde at udvikle iOS-baserede apps til selskabets big data- og analyse-tjenester, ligesom IBM fremover vil promovere iPhone og iPad overfor selskabets kunder.
Mere end 100 særlige IBM/iOS-apps på vej
Det ligger allerede nu i planerne, at IBM skal udvikle mere end 100 apps og services til Apples iOS, der alle vil være rettet mod de behov, som IBM ser hos sine tunge erhvervskunder.
De første IBM/iOS-apps ventes på gaden i løbet af efteråret - sandsynligvis i forbindelse med, at Apple lancerer iOS 8.
Hertil kommer, at IBM fremover vil indrette sine cloud-tjenester til iOS, ligesom det vil blive muligt for IBM's kunder at lease Apple-hardware gennem IBM.
Til gengæld vil Apple smide en ny garanti-ordning ind i puljen, der blandt andet sikrer, at IBM's erhvervskunder kan få assistance og support på Apples produkter døgnet rundt.
Apples topchef, Tim Cook, meddeler, at det nye partnerskab åbner for "et enormt markedspotentiale for Apple."
Disse brancher satser IBM på
Det ventes, at de første IBM/iOS-apps vil blive udviklet til detail-handlen, sundheds-sektoren, finanssektoren, forsikrings-branchen samt telebranchen, hvor IBM står relativt stærkt.
Her vil IBM udvikle "unikke cloud-services" til iOS - inklusive særlige iOS-baserede værktøjer til sikkerhed, analytics og klassisk device-management.
Der bliver dermed tale om et partnerskab, der meget vel kan blive en seriøs udfordrer for Google og Microsoft, der i dag sidder langt tungere på erhvervslivet end Apple, mens IBM til gengæld mangler fodfæstet på markedet for mobile løsninger, der i disse år for alvor vinder indpas i erhvervslivet.
Apples iPad og iPhones anvendes i dag i stor stil allerede i virksomhederne, men som regel kun fordi, at brugerne selv har insisteret på at 'smugle' dem ind, fordi de anvender enhederne til privat brug.
Interessant er det, at IBM med partnerskabet tilsyneladende vælger at smide alle æggene i én kurv og dermed fravælger at satse på andre mobilplatforme som Googles Android og Microsofts Windows Phone.
Det kan især komme til at ramme Microsoft, der sigter efter nøjagtigt de samme kunder, der nu måske vil begynde at kigge efter det kombinerede IBM og Apple.
Microsoft er i fuld gang med at ændre kurs mod selskabets nye vision 'Cloud first, mobile first.'
Samme tilgang har IBM og Apple taget til sig. Det nye partnerskab har parterne således navngivet "IBM MobileFirst for iOS,' der minder en del om Microsofts vision.
Her er den vilde smartphone-krig om erhvervskunderne