Artikel top billede

Der er millioner af apps - men hvor mange bruger vi reelt?

Antallet af apps til smartphones og tablets skal tælles i millioner, men hvor mange bruger vi, når det kommer til stykket? Få svaret her.

Ejer du en smartphone eller tablet, ved du også, at der i dag er et enormt udbud af mere eller mindre interessante apps i den tilhørende app-butik.

Alt sammen er noget, som udviklere har brugt tid på at kode.

De flere end 1,2 millioner apps, der findes i henholdsvis Apples App Store og Googles Play-butik, fører til milliarder af downloads.

Men hvor mange af de tilgængelige apps, bruger vi reelt tid på efterfølgende - og hvor meget tid bruger vi på dem?

Sådan bruger vi apps

TechCrunch giver i en artikel baseret på en undersøgelse fra analysefirmaet Nielsen et interessant indblik i vores reelle brug af apps.

Selv om antallet af apps i de forskellige app-butikker bare fortsætter med at vokse og vokse, bruger vi ikke markant flere apps på månedlig basis end tidligere - heller ikke selv om tiden, vi bruger på apps, faktisk er steget betydeligt i de senere år.

Techcrunch skriver, at vi i 2011 brugte 18 timer og 18 minutter på apps i gennemsnit om måneden, og at det tidsforbrug var steget til 30 timer og 15 minutter ved udgangen af 2013.

Men hvor vi i 2011 i gennemsnit brugte 23,2 forskelllige apps om måneden, er det kun steget til 26,8 apps - og antallet af apps hænger således ikke specielt meget sammen med tidsforbruget. 

Ifølge Nielsen-analytikerne tyder det på, at der er en øvre grænse for antallet af apps, forbrugerne gider bruge tid på.

Sociale medier, spil og underholdning (herunder video) topper listen over de typer af apps, vi bruger mest tid på, skriver Techcrunch videre om Nielsen-undersøgelsen.

Vi bruger apps på en ny måde

Ikke nok med, at forbrugerne altså ikke bruger voldsomt mange flere apps i dag end for tre år siden - de apps, vi så rent faktisk anvender, tilgår vi på en anden måde end tidligere.

Det er i hvert det budskab, som Forrester-analytiker Julia Ask har i en kommentar til vores brug af apps i dag. Hun påpeger med udgangspunkt i egne erfaringer, at det er blevet sådan, at man faktisk kan få en stor del af den mobile oplevelse, uden overhovedet at åbne app'en.

Forklaringen er push-notofikationer og de forskellige platformes bud på, hvordan man får et nemt overblik over beskeder og aftaler, uden at man skal åbne den enkelte app.

"De bedste apps hjælper mig i mine simple mobile øjeblikke uden besværet med at åbne app'en," skriver Julie Ask.

"Jeg bruger Starbucks 3-4 gange om ugen, men åbner sjældent app'en. Jeg forventer, at mine adresser og telefonnumre til virksomheder findes i kort-app'en. United Airlines pusher beskeder ud til mig, når mit fly er forsinket (og underligt nok også når jeg lander)."

"De apps, jeg er mest afhængige af, tvinger mig ikke til at åbne dem for at jeg kan engagere mig i mine mobile øjeblikke," skriver hun videre med henvisning til alle de små og store situationer i hverdagen, hvor smartphonen giver os en hjælpende hånd.

Som Forrester-rådgiveren også påpeger, betyder muligheden for push-notifikationer og de forskellige platformes overbliksløsninger, at man som app-leverandør bør måle en apps succes på andre måder end bare antallet af aktive brugere - det handler i lige så høj grad om, hvordan du og din app kan indgå i brugerens mobile oplevelser.

"Apps er stadig en fantastisk måde at engagere dine kunder på. Men du skal sikre dig, at du tænker dine kunders mobile øjeblikke, og hvordan du bedst engagerer dem, i en bred sammenhæng."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

06. november 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere