Virksomhedernes marketingkroner rettes i stadig stigende grad mod online-platformen, så hvis du har en teknisk baggrund og har lyst til et karriereskift, som bringer dig tættere på marketing, er dine chancer nu bedre end nogensinde, skriver Computerworlds søstermagasin CIO.
Den vurdering er administrerende direktør og partner Søren Thomassen fra rekrutteringsvirksomheden Høi og Thomassen helt enig i.
"Tendensen er helt tydelig også i Danmark," siger han.
Faktisk vil halvdelen af de nye marketing-stillinger i USA i 2014 blive besat af folk, der har en teknisk baggrund, skriver CIO.
Der er vi dog ikke helt endnu i Danmark, mener Søren Thomassen.
"Men det er kun et spørgsmål om tid," siger han.
De nye job kræver dog, at du har helt specifik viden.
Det viser en analyse, som det amerikanske firma Mondo, der er specialister i digital markedsføring, har gennemført, og som magasinet CIO har gennemgået for at finde ud af, præcis hvilke kvalifikationer der efterspørges.
Her er listen, sådan som Laura McGarrity, vice president for marketing hos Mondo ser den:
Front end-udvikling
Front end-udviklere, som forstår kundernes engagement, og som mestrer UI/UX, konverteringsrater på websites og leadgenerering, er langt mere værd end en traditionel front end-udvikler.
Mobil- og app-udvikling
Folk, der kan udvikle til de mobile platforme - deriblandt e-business, er stadig mere efterspurgte i marketingafdelingerne. Den voksende efterspørgsel er først og fremmest understøttet af virksomhedernes behov for mere kundeengagement og marketinginitiativer, der kan ses direkte på bundlinjen.
E-handel og digital markedsføring
Her er der brug for folk, der har dyb og indgående forståelse af brugernes ageren på nettet, og som har de nødvendige tekniske kvalifikationer til at implementere og gennemføre forretningens målsætninger. Teknologisk drejer det sig om den seneste viden inden for web og mobil samt automatiske og integrerede marketingteknologier.
SEO/SEM
Best practices inden for søgemaskineoptimering og søgemaskinemarketing skifter hele tiden, og det er nødvendigt for en virksomhed, at i hvert fald én medarbejder er helt opdateret på området. Ellers er virksomheden hele tiden på hælene i forhold til konkurrenterne.
Research og analyser
Som kunder forventer vi, at vi kan komme i kontakt med en virksomhed på alle tider af døgnet, og at vi kan bruge alle vores devices og alle mulige platforme og applikationer til at gøre det med. Samtidig forventer vi som kunder - og det er måske det allervigtigste - at kommunikationen foregår på vores præmisser.
Alt det kaldes med et amerikansk udtryk for "customer engagement", og lige præcis det står nu øverst på agendaen for salgs- og marketingchefer.
Forventningerne til, at virksomhederne kan hente en masse nyttig viden ud af alle de data, som "customer engagement" genererer, vokser ret markant. Så hvis du kan kan skabe orden i det datakaos, analysere og finde frem til, hvordan den nye viden kan bringes i spil til gavn for salget, har du et sæt kvalifikationer, som er stærkt efterspurgt. Og som bliver stadig mere efterspurgt.
Sociale medier
Professionel viden om, hvordan man opbygger en virksomheds online-tilstedeværelse på tværs af alle sociale medier er også meget efterspurgt, for det er lige nu den mest effektive måde for viksomhederne at komme i kontakt med kunderne.
Men det kræver også, at man er i stand til producere og præsentere indhold på medierne, og at man ved, hvordan man engagerer brugerne af medierne, kan skaffe flere "likes" og øge kendskabet til virksomhedens brands.
Teknikere mangler salgsevner
Ifølge Søren Thomassen er det også vigtigt, at folk med teknisk baggrund har kvalifikationer inden for salg.
"Den gamle it-nørd, som taler it-sprog, har ikke en chance inden for salgs- og markedsføring, hvor kunderne kræver klar tale, som de kan forstå. De lader sig ikke længere dupere af buzzwords, men af viden om, hvordan de forskellige it-tekniker virker i en salgs- og markedsføringsmæssig sammenhæng. Det sidste kan dog læres, hvis man først får foden indenfor," siger han.
Vækstområder i Danmark
Søren Thomassen har også et bud på, hvilke teknologiske kompetenceområder der oplever vækst.
"Det er især inden mobil- og app-udvikling, e-handel og markedsføring kombineret med SEO/SEM, at efterspørgslen vil vokse efter teknikere til salgs- og markedsføringsafdelingerne i alle typer af virksomheder - både inden for B2B og B2C," siger han.
"Viden inden for digital strategi og strategisk kommunikation med særlig ekspertise inden for brugercentreret forretningsudvikling, sociale medier og konceptudvikling vil også blive efterspurgt," siger han.
Evnen til at kunne omsætte animationsmetoder, som for eksempel i dag bruges i film- og videoproduktioner og spil, til salgs- og markedsføring vil også blive efterspurgt, fortæller Søren Thomassen.
Læs også: