De forhadte licens-audits er nødvendige, og de vil ikke forsvinde. Men de bliver ikke udført i ond tro.
Sådan lyder det fra Oracle, der jævnligt bliver nævnt som et af de firmaer, der er flittigt med at gennemføre licens-audits hos kunderne.
Det sker, efter at it-konsulenten Jan Øberg for nylig lancerede en forening, der har til hensigt at forene virksomhederne i bestræbelserne mod at nedbringe de forhadte it-audits.
Det kan du læse mere om her: Danskere blæser til kamp mod audits: Sådan får vi prisen ned.
Oracle mener ikke, at det er licensreglerne, der er det reelle problem.
Det er derimod den kompleksitet, som mange virksomheder har i deres it-setup.
"Det er ikke licensreglerne, som er det mest komplicerede. Det er derimod de it-miljøer, hvor licenserne sættes i drift, der skaber den virkelige kompleksitet," siger kommunikationschef Anders Lund Rendtorff, Oracle.
Han peger på, at kompleksiteten skyldes ting som forskellig hardware med forskellige processorer og kerner, forskellig grad af virtualisering, forskellige licenssæt til det samme produkt indkøbt over tid, men på forskellige vilkår og lignende.
"Det er nogle af de fysiske årsager til, at virksomheder kan miste overblikket. Det kan dog også være et problem, hvis virksomhedernes indkøbere, som forhandler kontrakterne på plads, ikke har en tæt dialog med de medarbejdere, som sætter licenserne i drift," siger han.
Skal betale for det de anvender
"Vi er først og fremmest interesserede i, at virksomhederne får mest muligt ud af deres investeringer, og at deres indkøb giver dem større konkurrencekraft. Dernæst er vi selvfølgelig interesserede i, at virksomhederne betaler for præcist det, som de anvender. Og hverken mere eller mindre," siger Anders Lund Rendtorff.
Han peger på, at softwaren, der bliver tjekket ved audits, jo tilhører software-leverandøren.
"Og ingen kan vel betvivle det legitime i at opkræve betaling for beskyttede produkter. Men samtidig er det helt sikkert, at den primære vækst i en virksomhed som Oracle altid kommer og skal komme af, at vi i kraft af innovation får nye kunder og får eksisterende kunder til at forny deres engagement - og ikke fra audits," siger Anders Lund Rendtorff.
Kommunikationschefen peger på Oracles såkaldte licens managing service, hvor selskabet sammen med kunden gennemgår behovet.
Skal være nogen til at vise at det retvisende
"Vi vil meget hellere bruge krudtet på licensarbejdet sammen med kunden, så vi minimerer kundens behov for licenser up front og sikrer korrekt licensiering og indblik i den reelle forventede omkostning," siger han.
Det er blandt andet sket med Nordea, hvilket ifølge Anders Lund Rendtorrf har sikret virksomheden 'total kontrol med dens aktiver og dermed øget værdien af allerede foretagede investeringer."
Jan Øberg fortalte forleden, at han gerne vil 'i dialog' med softwareleverandørerne med henblik få at mere gennemsigtighed i de ofte komplicerede licens-betingelser.
Det er Oracle åben over for, og selskabet finder organisationen 'interessant.'
"Vi synes, at det er et interessant initiativ, og vi vil undersøge, hvordan vi kan hjælpe den nye forening med oplysninger og informationer," siger Anders Lund Rendtorff.
Oracle: Mange audits ender ikke med regning
Itamorg mener, at licens-audits'ene er en regulær pengemaskine for softwareleverandørerne, der ifølge Jan Øberg altid vil finde noget, der kan udløse en regning, hvis det passer dem.
Men det passer ikke, lyder det fra Oracle.
"Erfaringsmæssigt har det store flertal af kunder godt styr på deres licenser, og omkring to tredjedele af vores licensgennemgange vil ende uden yderligere krav til kunden," siger Anders Lund Rendtorff.
Når det gælder konkrete oplysninger om Oracles licens-audits, bliver kommunikationschefen mere formel.
Hvor meget tjener Oracle på audits?
"Vi bryder ikke vores indtjening ned på enkelte forretningsområder, så det kan jeg ikke kommentere."
Hvordan bestemmer Oracle sig for, hvilke kunder der skal have audit-besøg?
"Jeg kan ikke sige om noget bevæggrundene. Vi deler ikke detaljer om den måde, som vi driver forretning på."
Hvor tit kan man som Oracle forvente at få audit-besøg?
"Det er ikke tal, som jeg kan give nogen meningfuld indikation på, men potentielt kan alle jo få en audit. Jeg vil godt understrege, at Oracle henter lang hovedparten af sin omsætning på, at kunder fornyer deres engagement samt på nye kunder," siger Anders Lund Rendtorff.
Ville Oracle i den perfekte af alle verdener egentlig helst være fri for disse audits?
"Nej, for der skal jo altid være nogen til at vurdere, om et billede er retvisende. Selv om vi har selvangivelse, findes der jo også skattekontrol-funktioner. Og selv om fødevareindustrien har egen-kontrol af hygiejne, er der også kontrol."
Jo, men Oracle er jo ikke en uafhængig og neutral myndighed, når I rykker ud til en audit, som det er tilfældet med de eksempler, som du nævner.
"Skat tjekker jo også selv folks skattebetalinger. Pointen er, at der ikke er nogen steder i vores samfund, hvor der ikke findes kontrolmekanismer af de forskellige regelsæt. Og er man utilfreds med det, som man kommer ud med, er det jo reguleret af dansk lov, og det kan indbringes for domstolene. Så det er ikke sådan, at vi både er lovgivende, dømmende og udøvende magt," siger han.
Læs også:
Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på ekstraregninger til licens-politiet
Microsoft efter audit-kritik: Vores kunder skal jo være korrekt licensierede