Ubisoft Montreal har netop lanceret deres længe ventede spil Watch Dogs, og bag de imponerende animationer står blandt andet danske Lars Bonde, som er Animation Lead med ansvaret for karakterernes animationer fra det canadiske firma.
Det er et drømmejob for mange - deriblandt Lars Bonde selv, der dog startede et helt andet sted i sit liv, inden at han blev Animation Lead hos Ubisoft - et af verdens mest kendte computerspilsfirmaer.
Lars Bonde startede sine dage med animation i et lille firma sammen med en kammerat. Han og vennen havde tidligere arbejdet henholdsvis hos TV Danmark og TV2.
"Vi startede vores eget lille firma, da Vestas skulle bruge noget undervandfotografi, men det er alt for mørkt til at man kan filme derude, så vi lavede det i 3D i stedet," Forklarer Lars Bonde til Computerworld.
Det gik der et par år med, men Lars ville gerne udbygge sine evner og tog over til Vancouver Filmschool i Canada. Uddannelse er vigtig i Lars' øjne.
"For mig var et vigtigt, at jeg ikke bare var selvlært. Animation i sig selv har nogle grundprincipper i klassisk animation (tegnefilm red.), og det var vigtigt for mig at lære det," Siger Lars Bonde.
Var ikke god til at tegne
Da Lars Bonde startede på skolen, var han ikke - ifølge ham selv - særlig god til at tegne, og han gik med tankerne om, at så kunne han da lave noget andet inden for animatør-genren.
"Men jeg fik faktisk af vide, at mange af dem der arbejder på Pixar, der heller ikke kan tegne. De bruger bare computeren i stedet, og det fik mig til at fortsætte," siger Lars Bonde.
Efterfølgende endte Lars Bonde i Sverige, hvor han arbejdede på computerspilsfirmaet Grin AB, der blandt andet står bag klassikeren Bionic Commando - og det knap så populære Terminator Salvation.
Men så skete finanskrisen, og som mange andre firmaer måtte Grin AB lukke og slukke.
"Det var rigtig ærgerligt, for det var et super firma at arbejde for, hvor jeg havde det skønt, men jeg gik heldigvis ikke rundt længe uden arbejde," siger Lars Bonde.
LinkedIn til Ubisoft
For LinkedIn reddede Lars Bonde fra at være arbejdsløs særlig længe.
"Der gik ikke mere end 24 timer, før at jeg havde fået fem rekrutterer, som havde skrevet til mig. De ved godt, at når et firma går ned, så bliver en masse dygtige og kreative folk fritstillede, og de skal fanges," siger Lars Bonde, som blev kontaktet af Ubisoft, hvilket Lars Bonde endte med at sige ja tak til.
Derefter startede Lars Bonde hos Ubisoft i Montreal, der er hans ultimative drømmejob.
Sådan kommer du selv ind i branchen
Lars Bonde peger på, at blandt andet uddannelse er et af de vigtigste punkter overhovedet.
"Tidligere var det meget sådan, at man kunne være selvlært, og det gjorde jeg også til en hvis grad, men for at komme videre, var det nødvendigt for mig at uddanne mig," forklarer Lars Bonde.
"Branchen er samtidig ved at blive mere og mere voksen, så udbuddet af dygtige animatorer og programmører stiger jo selvfølgelig også, så uddannelse, uddannelse, uddannelse."
Lars Bonde tog selv til Vancouver for at studere, men Danmark har selv en udmærket animatorskole i Viborg, påpeger han selv. Og ITU i København har fået en uddannelse, som handler om udvikling af computerspil.
Dertil skal du øve dig til du segner. Lav demoer, lær nyt og vis det frem på forskellige forums som CGtalks, 11animationsclub og så begynder at folk at lægge mærke til dig.
"Vær heller ikke bange for at sende demoer ud til studier. Det duer ikke at være verdens bedste animator, hvis ingen ved hvem du er," siger Lars Bonde.
Dertil kommer der LinkedIn. Det var det som selv førte Lars Bonde til Ubisoft, og det jobrelaterede netværk er ikke at undervurdere.
"Folk må også meget gerne kontakte mig på LinkedIn, hvis jeg kan hjælpe lidt. Jeg er altid åben over for unge talenter - om end i hvert fald for at hjælpe dem i den rigtige retning," siger Lars Bonde.
Læs også: Dansk chefanimator bag hackerspil: "Virkelighedens overvågning er vildere end vores fantasiverden"