De traditionelle teleselskaber bliver i stigende grad udfordret af nye spillere som WhatsApp og Netflix, der truer med at reducere operatørerne til simple netværksleverandører.
Samtidig bliver operatørerne også ved med at udfordre hinanden på priserne, hvilket er en farlig vej at begive sig ud på, når man ønsker at maksimere bundlinjen.
Men faktisk har operatørerne rigtig gode forudsætninger for at tjene flere penge, lyder det fra Accenture-rådgiver Yan B. Gao i et blogindlæg, hvor han beskriver al den information, selskaberne har om brugerne og deres telefoner.
Dataene opstår blandt andet, når kunden taler i telefonen eller sender beskeder, men også når telefonen informerer netværket om, hvor den befinder sig, så den kan modtage et opkald, ligesom telefonerne er med til at sende informationer tilbage til operatøren til netværks-analyser.
Derfor lugter tele-data af penge
Mens GPS-signaler er en hel del mere præcise, hvad angår enhedens placering, har tele-data en klar fordel i form af blandt andet mængden af tilgængelige data, skriver Yan B. Gao.
"Takket være udbredelsen af Apple iPhone og Android er antallet af mobiltelefoner steget eksponentielt til det punkt, hvor næsten alle ejer og bruger mobiltelefoner."
"Hvis man bruger mobiltelefonen som en mobility-sensor, kan det sporede objekt være som hele den menneskelige befolkning på kloden. Stikprøve-størrelsen er simpelthen den samme som antallet af mobile abonnementer."
Det vigtige spørgsmål er så, hvad man kan bruge den data-baserede viden til, som teleoperatørerne er i besiddelse af.
Masser af interessante scenarier
Accenture-rådgiveren skriver, at analyse af mobil-data på grund af privacy-bekymringerne typisk er anonymiserede og aggregerede data
"Til trods for dette har mobil-data vist sit værd på en række områder," skriver han og peger på, at eksempler på dette er analyser i retail-, transport- og mediebranchen.
Men her stopper mulighederne slet ikke:
"Efterhånden som flere mennesker bruger mobiltelefoner, og netværksdækningen udvides, vil værdien af mobildata fortsætte med at vokse. Potentielle retninger kan være opdagelse af overbelastning, trafik, estimater i realtid, geo-baseret markedsføring og sporing af familie/medarbejdere," ridser han op.
Accenture-rådgiveren tilføjer, at nøjagtighed og hastighed er med til at afgøre, i hvilken udstrækning man kan udnytte informationerne - og her går det i den rigtige retning med 4G/LTE-netværkene.
Hvad må dit teleselskab?
Tidligere i år spurgte Computerworld den nyudnævnte koncernchef for TDC Erhverv, Jens Munch-Hansen, hvilke muligheder selskabet ser i at skabe nye forretninger ved at tænke mere i big data og data-monitorering og de ydelser, det kan bane vej for.
"Det er helt klart et område, vi kigger på. Det, man skal være opmærksom på, er, at der er en masse regulering af, hvad man må og ikke må med data," sagde han blandt andet.
"I det omfang, man kan finde en vej, der tilfredsstiller alle parter, er det klart, at vi sidder på et meget stort aktiv. Hvis det kan bringes i spil på den rigtige måde - inden for lovens rammer - bør der være en stor mulighed for os."
"Det er afgjort et område, som vi kigger ret seriøst på."
Læs også:
Magtskifte i teleindustrien: Disse firmaer buldrer frem