Der er salg i megapixels. Den sandhed er nu gået op for producenterne af mobiltelefoner.
Tidligere konkurrerede kameraproducenterne om, hvem der kunne lokke kunderne med den højeste opløsning og dermed mulighed for at blæse et detaljeret billede op i så stor størrelse som muligt.
Opløsningen måles i millioner af pixels.
Kameraproducenterne slår stadig på opløsnings-trommen, men det lyder mere og mere som bulder fra tomme tønder.
De fleste tests af digitalkameraer til privatmarkedet peger på, at opløsningen er kommet så højt op, at med mindre man har særlige behov, så er det andre funktioner, der afgør, hvilket kamera der er bedst.
Så langt er udviklingen endnu ikke kommet inden for mobiltelefoner, hvor telefoner med indbygget kamera udgør det største vækstområde.
Derfor begynder mobilproducenter nu at slå på, at deres produkter kan bruges til mere end blot at sende en hurtig billedbesked, MMS, hjem fra ferien.
Opløsningen kommer snart tilstrækkeligt højt op til, at den ikke i sig selv hindrer, at mobiltelefonen bliver det foretrukne kamera.
Endnu er der dog et lille stykke vej at gå. Det er ikke mere end 14 dage siden, at Sony Ericsson som den første af de store mobilproducenter i Europa meldte sig på banen med en mobiltelefon, hvor det indbyggede kameras opløsning måles i millioner af pixels, helt nøjagtig 1,3 megapixels.
Under den igangværende Cebit-messe i Hannover kappes producenterne om at komme med megapixels-kameraer, og Nokia har præsenteret sit svar på Sony Ericssons model.
Inden for mobiltelefoner med kamera har de asiatiske elektronikproducenter godt fat, og den førerstilling giver koreanske Samsung ikke frivilligt slip på. På den anden side nytter det heller ikke meget at slå på, at telefonerne kan det samme som alle de andre.
Derfor har Samsung lagt hovedet på blokken og lovet kunderne, at selskabet inden udgangen af året vil sende en mobiltelefon på det europæiske marked, hvor kameraet har en opløsning på to megapixels. Ifølge nyhedstjenesten Zdnet er der allerede masser af sådanne telefoner på det japanske marked.
- Kamerafunktionerne bliver mere essentielle for mobilkommunikation, siger vicedirektør Ki Tae Lee fra Samsung til nyhedstjenesten.