Til sommer var det planen, at Telenor ville trække stikket og skylle omkring en million mailadresser - heraf 112.000 aktive adresser - ud med badevandet.
Den plan er nu krøllet sammen. Den danske internetportal Jubii har nemlig meldt sig på banen som arvtager til de mange Telenor-mailbrugere.
Telenors mailkunder vil derfor i de kommende uger per mail få tilbuddet om at blive sendt over til Jubii, som har en gratis-løsning på to gigabyte lagerplads, hvilket er omkring 50 gange så meget plads som hos Telenor.
Hvis de siger ja, vil de kunne beholde deres mailadresse og data som gammel post og deres kontaktkartoteker, der bliver flyttet med over til Jubii.
Hvis de tilmed ønsker automatisk videresendelse til mailklienter som Outlook og Gmail, koster det 29 kroner om året hos Jubii, der så til gengæld giver fem gigabyte lagerplads.
Det fortæller Telenors kundedirektør Jesper Hansen til Computerworld, efter at selskabet har annonceret med overflytningen på sin hjemmeside.
"Vi var ret triste, da vi tog beslutningen om at droppe vores webmails, da det ikke lykkedes at få et samarbejde med nogle af de store," fortæller Jesper Hansen, inden det hele nu altså har fået en lykkelig udgang.
Microsoft og Google takkede nej
Med 'de store' mener han, at selskaber som blandt andre Google og Microsoft i efteråret blev tilbudt at overtage de mange kundemails - dog uden held.
Derefter så Telenor sig nødsaget til helt at trække stikket, inden Jubii vendte tilbage til Telenor omkring starten af februar og tilbød sin hjælp.
"Vi er rigtig glade for at få en samarbejdspartner. At det så har været en dansk partner, har bare gjort det hele nemmere," siger Telenor-kundedirektør Jesper Hansen.
Han beklager, at mange har gået og været irriteret over, at deres op mod 20 år gamle webadresse skulle forsvinde, når nu det hele bliver løst ved, at mailadresserne fortsætter hos Jubii, der oven i købet tilbyder en ny Jubii-mailadresse i tilgift.
Ikke alle adresser ryger med
Det er dog ikke alle mail-adresser, som kan flyttes med over hos Jubii.
Derfor kan ikke alle Telenor-adresse genbruges
"Omkring 10 procent kan vi af forskellige årsager ikke flytte over til Jubii, men det har ingen betydning for dataoverførslen fra deres konti," forklarer Jesper Hansen.
Af de 10 procent, som altså må tage til takke med en Jubii-adresse, er der to hovedgrupper:
Den ene gruppe har maildomæner som eksempelvis tiscali.dk, som Telenor ikke ejer, men kun har brugsret over.
Den anden gruppe har en mailadresse, der slutter på telenor.dk.
"Da vi har valgt at trække os fra at servicere webmails, ønsker vi heller ikke at overdrage vores brand til Jubii," siger Jesper Hansen.
Han forklarer, at tilbudsmail til overførsel til Jubii-regi bliver udsendt i løbet af april og maj, mens han forventer, at den sidste kunde er migreret den 15. juni.
Gør klar til million-migrering
Der er ingen penge mellem Telenor og Jubii, men de to selskaber deler udgifterne, når Telenor sender og Jubii modtager de mange kunde-mails.
"Dette kunne slet ikke lade sig gøre, hvis vi ikke samarbejdede om tingene, og vi deler udgifterne til overdragelsen," siger Jesper Hansen.
Ud over de godt 100.000 aktive mailkonti har Telenor i alt godt en million brugere, der ikke alle er lige aktive.
Konto-indehavere uden den store aktivitet vil også få tilbudt at blive flyttet med over til Jubii, oplyser Telenor.
Læs også:
Telenor skodder 120.000 webmail-kunder - kvaliteten er for dårlig