Odense-virksomheden Hedal Kruse Brohus A/S har gjort færdigpakkede e-handelsløsninger til en god forretning.
Ifølge selskabets direktør Lars Hedal har virksomheden de seneste ti år i gennemsnit vækstet med 30 procent. Og i dag er man 75 medarbejdere. To ud af tre ansatte er softwareudviklere.
Alene i 2013 lå væksten på hele 40 procent, samtidig med at man præsterede et rekordoverskud på tæt ved 10,7 millioner kroner ud af en omsætning i underkanten af 50 millioner kroner.
Hovedaktionærer og medlem af bestyrelsen i Hedal Kruse Brohus A/S er den fynske it-rigmand Niels Thorborg, som lagde grunden til sin milliard-formue i Leasy-koncernen. Han ejer også online-butikken Wupti, som i øvrigt er kunde i det fynske selskab.
Niels Thorborg kan nu også glæde sig over det lille fynske guldæg, som de seneste fem år har genereret et overskud før skat på mere end 20 millioner kroner.
"Niels er en fantastisk sparringspartner. Han har oplevet de samme vækstspring og har været igennem de samme overvejelser, som vi står overfor - både til daglig og på det strategiske plan. Så jeg får rigtig mange tips og tricks til, hvad vi skal være opmærksom på i udviklingen af vores virksomhed," siger direktør og stifter af Hedal Kruse Brohus A/S Lars Hedal, som selv er medejer i firmaet med en sjettedel af aktierne.
Det skal være nemt for forbrugerne
Successen i det fynske firma skyldes ifølge Lars Hedal, at man kan levere webshop-løsninger, som effektivt kan holde styr på de produktoplysninger, som forbrugerne søger efter.
"Forbrugerne har i dag en forventning til, at det skal være nemt at finde varen, og kernen i vores løsning er at have styr på produktdatabasen," siger Lars Hedal.
Han giver som eksempel butikker som Matas og Superbest, hvor kunderne gerne vil kunne udvælge kosmetik uden parabener eller økologiske dagligvarer.
"Intelligente søgninger er alfa og omega i dag. Så det er vores opgave at levere en effektiv database med et webshop-modul, der er designet, så den sælger varen," siger Lars Hedal.
"Vores kunder kører årligt en omsætning igennem deres butikker på fem milliarder kroner. Det stiller store krav til kvaliteten af det, vi leverer," siger han.
E-handelsløsningerne fra Hedal Kruse Brohus A/S retter sig mod både detailhandelen (B2C), hvor 17 procent af den samlede omsætning i dag ligger på nettet. Også salg mellem virksomheder (B2B) er stigende.
Ifølge Lars Hedal smitter det også af på kundernes tilgang til e-handel, at en stadig større del af omsætningen er på vej over på nettet.
"I detailvirksomhederne er der en erkendelse af, at man risikerer at forsvinde, hvis man ikke kommer med på nethandelen. Så det vi ser nu, er strategiske projekter med business cases, der rækker tre til fem år frem i tiden," siger Lars Hedal.
Læs også:
Milliardærliste afslører: Wupti-ejer rigere end Kunøe
Wupti og Leasy smeltet sammen - ejeren får 40 mio. i lommepenge