Efter at have tøvet i flere år kunne Microsoft i sidste uge langt om længe præsentere de forskellige Office-apps til Apples iPad.
"Det her er ikke bare Office på endnu en device. Vi har tænkt en masse over, hvad folk ønsker at gøre, når de sidder med deres tablet, på iPad-funktionalitet og på touch-first, da vi byggede Office til iPad," skriver Microsoft om de nye apps.
Det er gratis at downloade Word, Excel og Powerpoint til iPad, men hvis man vil andet og mere end at læse dokumenterne, må man have fat i kreditkortet.
Det kræver nemlig et Office 365-abonnement, hvis man vil oprette og redigere Office-dokumenter på iPad'en.
For privatbrugerne er det formentlig ikke noget, der vækker den store begejstring - og slet ikke når der i forvejen findes et pænt udvalg af alternative apps, der er enten gratis eller kan købes for et engangsbeløb.
Eksempelvis får nye iOS-brugere Apples Pages, Keynote og Numbers med helt gratis.
Rigtig mange danske virksomheder har dog allerede valgt at satse på Office 365, og da de typisk også kører med Office på pc'erne, vil iPad-udgaverne give mere mening hos det kundesegment.
Men spørgsmålet er, om Microsofts beslutning om at satse på iPad er så helhjertet, at Word, Excel og PowerPoint også leverer det, softwaregiganten lover?
"Vi har genopfundet Office på iPad og samtidig fastholdt det, folk elsker ved Office. Vi håber, at du vil blive lige så glad for resultaterne, som vi er," lyder det fra Microsofts side.
Sådan fungerer Office til iPad
Vi giver dig her overblikket over nogle af de første anmeldelser af Office til iPad:
Engadget roser Microsoft for at have taget opgaven meget seriøst, så det er andet og mere end blot en forstørret udgave af iPhone-versionerne, der nu kan downloades til iPad.
"Microsoft tog sig tid til at udvikle denne software (måske flere år), og resultatet er en pakke, der gør fantastisk brug af iPad'ens ekstra skærmplads."
"Designet er smukt og ligetil. Endnu vigtigere er det, at de indeholder et fint udvalg af mulighed for tilpasninger, hvoraf du ikke vil opdage mange af dem ved første blik."
"Men lad os gøre det klart: Office til iPad er ikke for iPad-brugere, der er på udkig efter en produktivitets-pakke; det er for Office-kunder, der tilfældigvis ejer en iPad," skriver Engadget videre.
Er det for sent for Microsoft?
Ars Technicas anmelder skriver, at det er nogle fantastiske kontorprogrammer, men at Microsoft ankommer noget sent til festen, og at softwaren derfor nok først og fremmest vil være for eksisterende kunder med særlige Office-behov.
Lidt anderledes er dommen hos Techcrunch, der mener, at Office til iPad har været ventetiden værd.
"Det, Microsoft har præsteret her, er intet mindre end at ændre det at arbejde med Office-filer på iPad fra at være et nødvendigt onde til at være en behagelig oplevelse, og det er ikke nogen lille bedrift."
Dette giver minus-point
Techcrunch ærgrer sig dog over Microsofts belsutning om at satse på abonnements-modellen i stedet for et fast engangsbeløb for de nye apps.
"Office til iPad er overraskende poleret fra starten af, og til trods for nogle få beslutninger, som vi er uenig i, er designet og implementeringen et tegn på, at det nye Microsoft ikke vil behandle andre platforme end dets egne som andenrangsborgere, hvilket lover godt for både dem og brugerne."
Endelig har vores kolleger på det amerikanske PC World også en anmeldelse af de nye Office-apps, og her lyder dommen på fire og en halv ud af fem mulige stjerner.
"Microsofts Office til iPad destillerer Office ned til det mest essentielt brugbare og præsenterer det hele i iOS-æstetikken."
I Apples App Store har Word og Excel til iPad indtil videre fået en samlet bruger-karakter på tre og en halv ud af fem mulige, mens PowerPoint ligger på karakteren fire.
Videoer om Office til iPad
Læs også:
Microsoft i kovending: Leverer Office til iPad
Det nye Microsoft: lægger WIndows bag sig - her er den nye fremtid