ComputerViews: Det har ikke taget lang tid for Microsofts helt nye topchef, Satya Nadella, at definere den kurs, der skal føre det store software-selskab ind i fremtiden.
Den helt nye lancering af en fuld native version af Office-pakken - der på alle måder er hjerteblod for Microsoft - til ærkerivalen Apples iPad understreger, hvad der er i gære: Microsoft opgiver den formatkrig, som selskabet i årevis alligevel har stået til at tabe.
Du kan læse mere om lanceringen her: Microsoft i kovending: Lancerer kæmpeprogram til iPad
Nu handler det i stedet om volumen og om at nå ud til de steder, hvor brugerne og de potentielle kunder i forvejen befinder sig, fremfor at forsøge at få dem lokket derhen, hvor Microsoft synes, at de skal være.
Satya Nadella har set skriften på væggen; Microsoft er nødt til at få opbygget relevans for tablet-brugerne verden over, hvis selskabet også i fremtiden skal spille nogen rolle.
Han lægger med andre ord den mangeårige Microsoft-praksis med først og fremmest at understøtte og fremme selskabets egen Windows-platform i graven.
Det er slut med "Windows first". Nu handler det om "cloud first, mobile first," som Microsoft kalder det.
Altid så besværligt
Microsoft har ellers i mange år ihærdigt og systematisk linket og bundlet selskabets egne produkter tæt sammen.
Fremgangsmåden har været en kæmpesucces på pc-området, mens det har haltet en del på tablet-området, hvor Microsoft kom så sent i gang, at Apple og Android forlængst havde sat sig på markedet, da Microsoft endelig fik lanceret sin Surface-tablet.
Microsofts modsvar var Microsoft Classic: Gøre det meget nemt for brugerne af Microsofts egen Surface-tabletcomputere at anvende og interagere med Microsofts meget udbredte og omfangsrige software-produkter i alverdens virksomheder.
Og samtidig på flere måder beskære og begrænse brugeroplevelsen for iPad- og Android-brugere.
Det er sket ved at tilbyde ikke-komplette løsninger - enten beskårede eller med udskudte lanceringer (som det eksempelvis altid har været tilfældet med desktopversionen af Office, som Microsoft har udsendt i en Mac OS X-version lang tid - nogle gange mere end et år - efter Windows-versionen.)
Ideen har været at motivere brugerne af rivaliserende systemer til med tiden at skifte til Surface eller et andet Microsoft-produkt, hvor de jo kunne få den fulde oplevelse med det samme.
Derfor skifter Microsoft mening og lægger Windows bag sig
Microsoft har blot nu tilsyneladende erkendt, at denne tilgang ikke har virket: Brugerne er stadig primært på Android og iPad, og samtidig dykker pc-salget, hvor Windows fortsat er den ubestridte konge, med stor kraft.
Det kan du læse mere om her: Vildeste fald nogensinde: Så meget droppede pc-salget i 2013
Og skal Microsoft fortsat spille en rolle i deres it-brug i fremtiden, har det krævet nye boller på suppen.
Den nye kurs er i modsætning til Microsofts forhenværende topchef, Steve Ballmer, der så sent som i oktober meddelte, at der først ville komme en Office-version til iPad, efter at Microsoft havde lanceret en fuld touch-baseret version til Windows-tablet-computere.
Microsoft/Nokia tager Android til sig
Den nye kurs underbygges desuden af, at Microsoft i slutningen af februar meddelte, at Nokia - som Microsoft ejer - er på vej med sin første Android-telefon, selv om Microsoft oprindeligt købte Nokia for at få et brohoved ind på smartphone-markedet for sit eget styresystem, Windows Phone.
Dengang sagde Microsofts Nokia-chef, Stephen Elop, at det nu handler om om at få produkter i alle prisklasser og til alle kundegrupper.
Du kan læse mere om Android-beslutningen her: Kæmpe strategiskift: Nu satser Nokia på Android-platformen.
Modellen er den samme som den nye Office-model: Microsoft vil række ud til brugerne på de platforme, som de nu engang anvender.
Til gengæld bliver de nye løsninger integreret tæt ind til Microsofts egne produkter.
Fidusen er dermed at række ud til brugerne, hvor de nu end er, og dernæst få dem trukket ind i Microsofts eget økosystem.
Når det gælder den nye komplette Office-pakke til iPad, kræver det et abonnement til det cloud-baserede Office 365 at få fuldt udbytte af løsningen.
Word, Excel og PowerPoint kan ganske vist anvendes gratis til at se i eksisterende dokumenter, præsentationer og spreadsheet, men det kræver et abonnement, hvis man vil skrive nye dokumenter og arbejde i eksisterende dokumenter på iPad'en - altså en freemium-model.
Windows er længere fremtiden
Microsoft har tidligere forsøgt sig med samme model med en Office-version til iPhone, som imidlertid blev mødt med stor kritik.
Det kan du læse mere om her: Microsoft får på puklen for ny Office-app til iPhone.
Kun tiden vil vise, om brugerne tager bedre imod Office-pakken til iPad'en, der som enhed dog er langt mere anvendelig til Office-arbejde end den lille iPhone.
For Microsoft er kursen imidlertid lagt: Selskabet satser ikke længere på Windows som fremtidens hovedprodukt. Brugerne må gerne anvende alverdens andre styresystemer og platforme. Bare de connecter til Microsofts økosystem.
Inden længe vil vi derfor uden den mindste tvivl også se en fuld Office-version til Android, der er opbygget på samme måde.
Læs også:
Vildeste fald nogensinde: Så meget droppede pc-salget i 2013
Microsoft i kovending: Lancerer kæmpeprogram til iPad
Mystiske iPad-rygter får Microsofts værdi til at eksplodere