Microsoft er klar med en fuld version af Office til Apples iPad, som blev præsenteret torsdag aften dansk tid af Microsofts nye topchef, Satya Nadella.
Den nye Office-pakke indeholder alle funktioner tilrettet lokalt til iPad og kan fra fredag anskaffes via Apples App Store.
Microsoft har ellers i årevis fastholdt, at den fulde version af det meget populære og velfungerende Office-program skal linkes tæt til Windows, der i dag halter langt bagefter på tablet-markedet, hvor iOS og Android dominerer.
Microsofts forhenværende topchef, Steve Ballmer, har således længe fastholdt, at Apple-brugere kunne tilgå Office via det cloud-baserede Office 365.
Selskabet har også løbende ændret på den browser-baserede Office Online - der er en skrabet udgave af Office - så den bedre passer til iPad.
Microsoft har også tidligere lanceret enkeltstående iPad-apps med del-elementer af Office - heriblandt en OneNote-app og en SkyDrive-app.
Tager skridtet fuldt ud
Det er imidlertid først med denne nye version, at Microsoft tager skridtet fuldt ud med en lokal - såkaldt native - version af Office-pakken, hvor også de vigtigste elementer af Office-pakken - Word, Excel og PowerPoint - er inkluderet.
Samtidig bliver Office Mobile til iPhones og Android-smartphones gratis. Tidligere har tilgang til denne løsning krævet et abonnement på Office 365.
Den nye løsning betyder, at det bliver gratis for alle at gennemse dine Office-dokumenter på iPad, mens fuld anvendelse vil kræve et abonnement på Office 365.
Med den nye lancering kombineres nu to af verdens mest populære it-produkter, nemlig Office og iPad'en.
Microsoft lancerede faktisk en Office-version til iPhonen sidste år, men denne løsning fangede aldrig an, da Offices mange funktioner ikke fungerede ordentligt på iPhonens lille skærm.
Det er en udbredt vurdering, at Microsoft vil kunne hæve sin omsætning med adskillige milliarder dollar med den nye løsning, da iPad'en i dag på mange måder mangler Office, når det gælder professionel brug, da de fleste virksomheder anvender Microsoft-systemer i en eller anden udstrækning.
Det har allerede afspejlet sig i Microsofts aktiekurs. Det kan du læse mere om her: Mystiske iPad-rygter får Microsofts værdi til at eksplodere.
Følg kunderne
Ifølge Satya Nadella har Microsoft taget beslutningen om at lancere dette hovedprogram på rivalens platform, fordi selskabets mission er at "følge kundernes virkelighed og levere de værktøjer, der har brug for" på alle de platforme, som de anvender.
Satya Nadella understreger, at Microsoft også i fremtiden vil være fokuseret på, at Office 365 bliver leveret på de platforme og til enheder, som kunderne anvender.
"Og det betyder på nettet og til alle telefoner, tablet-computere og alle pc'er," siger han.
Læs også: Mystiske iPad-rygter får Microsofts værdi til at eksplodere.