Det er nu godt tre år siden, at den amerikanske rådgivnings- og it-koncern Ciber købte det fremadstormende SAP-hus Segmenta og på den måde etablerede sig på det danske marked.
Opkøbet er ifølge Cibers CEO, Dave Peterschmidt, et eksempel på et vellykket opkøb. Og i Ciber ved man, hvad man taler om. For gennem de sidste 20 år har man foretaget hele 30 opkøb af større eller mindre selskaber. Opkøbene har samtidig været hovedkilden til den vækst, som koncernen har været igennem.
Den virksomhed, der nu ikke længere hedder Segmenta, men i stedet er blevet Cibers danske afdeling, er ifølge Dave Peterschmidt i dag trods faldende omsætning i det seneste regnskab den mest profitable forretning i hele Ciber-koncernen.
"Helt generelt er der høj risiko ved opkøb"
Men når det gælder integration af en lille lokal spiller i en multinational koncern, er der ifølge topchefen en række betingelser, der skal være opfyldt, og ting man skal huske undervejs.
"Helt generelt er der høj risiko ved opkøb, og statistisk set er der kun succes hveranden gang," siger Dave Peterschmidt, som Computerworld møder under hans besøg i København for nylig.
"Som international virksomhed kan man grundlæggende købe op af to grunde. Man kan ønske at udvide sin geografiske dækning, eller man kan have et ønske om at accelerere en strategisk udvikling. Og i det danske tilfælde gælder begge forklaringer," siger Dave Peterschmidt, som overtog jobbet som CEO, kort før Ciber i 2010 gik ind i Danmark.
Ciber, der i dag har amerikansk hovedsæde i Denver, begyndte oprindeligt som it-konsulentfirma for Ford-koncernen i Detroit. Selskabet har gradvis bevæget sig i retning af ledelsesrådgivning og it-baserede managementydelser. På verdensplan beskæftiger koncernen omkring 8.000 ansatte, hvoraf de 130 arbejder i Danmark.
Den årlige omsætning er på 900 millioner dollar - eller omkring fem milliarder danske kroner. Økonomisk er forretning fordelt fifty-fifty i Europa og USA.
Ud over ønsket om at få en placering på det danske marked fremhæver han især det daværende Segmentas stærke kompetencer indenfor SAP-teknologi som en vigtig grund til, at man fik appetit på at købe det danske selskab.
Her er de fem ting, som bliver tjekket før et opkøb
Set fra et dansk perspektiv var opkøbet i 2010 samtidig afslutningen på en proces, hvor de danske ejere gennem flere år havde været på udkig efter muligheder for selv at ekspandere sin forretning ud over landets grænser.
Derfor var danskernes motivation for at lade sig opkøbe den helt rigtige, siger Dave Peterschmidt. Han fremhæver også den danske ledelses store ønske om at fortsætte i den nye ejersammenhæng.
"Ved alle vores opkøb i Europa har vi holdt fast i ledergruppen. I Segmenta-casen spillede det sammen med danskernes ønske om at udnytte muligheden for at spille en rolle på globalt niveau," siger Dave Peterschmidt.
"Ved alle vores opkøb i Europa har vi holdt fast i ledergruppen"
Dave Peterschmidt lister disse fem punkter op, som danner grundlaget for den analyse, han foretager før et opkøb:
1) Et opkøb skal vurderes i forhold til købers overordnede strategi og mål. Spørg dig selv, om opkøbet passer i forhold til den udvikling, der er på markedet.
2) Se på hvilken ekspertise du får adgang til i kraft af opkøbet - i Segmentas tilfælde var det afgørende punkt de SAP-kompetencer, som danskerne kunne tilføre og som nu bliver udbredt i resten af Ciber-koncernen
3) Hvad bibringer opkøbet, som vi ikke har i forvejen - i Segmentas tilfælde er et eksempel den satsning, som danskerne havde foretaget indenfor energi- og forsyningssektoren.
4) Styrker opkøbet din indtjening. I dag er den danske forretning ifølge Dave Peterschmidt Cibers mest profitable.
5) Gør det lokale lederskab til en del af den samlede ledergruppe. Det sikrer kontinuitet, og i det danske tilfælde har det været afgørende for, at man siden opkøbet har kunnet vedligeholde sine eksisterende kunderelationer.
Læs også: