Danmark er ikke længere stort nok til Segmenta, der lever af at sælge konsulenttimer til virksomheder, som investerer i forretningssystemer fra den tyske softwaregigant SAP.
Derfor har selskabet brugt en del af sommeren i Oslo, hvor det har købt SAP-huset Appeer, der snart skifter navn til Segmenta Norge.
Segmenta ønsker ikke at oplyse, hvad selskabet har betalt for Appeer, der i dag har fem medarbejdere.
It-veteran i spiden
Med i købet følger SAP-veteranen Carsten Jørgensen, der bliver administrerende direktør for Segmenta i Norge og samtidig træder ind i Segmentas ledergruppe.
Carsten Jørgensen er en gammel kending i den nordiske SAP-branche, da han var en af de tre stiftere af konsulentforretningen Management Application Systems (MAS).
MAS voksede fra tre medarbejdere i 1991 til flere end 1.000 ansatte i fem lande omkring årtusindeskiftet, hvor selskabet blev solgt til IBM.
Den vækst håber direktør Thomas Stolborg, der er medejer og en del af SAP-husets ledelse, at Segmenta kan kopiere.
For få SAP-konsulenter
"Købet af Appeer er første skridt i en ny aggressiv vækststrategi, der skal løfte Segmenta op blandt de største SAP-konsulenthuse i Norden. Næste skridt er Sverige," siger han.
Segmenta stod sidste år øverst på podiet, da Computerworld kårede Danmarks dygtigste it-virksomhed.
De positive takter ser ud til at fortsætte hos SAP-huset, som det seneste år har udvidet medarbejderstaben fra 27 til 50.
Men vækstpotentialet i Danmark er snart ved at være opbrugt.
"Vi har ingen ambitioner om at blive mere end 100 mand i Danmark," siger Thomas Stolborg, som anslår, at der er mellem 1.000 og 1.500 SAP-konsulenter i landet.
Heraf har godt 400 de fem års erhvervserfaring, der er nødvendig for at få ansættelse i Segmenta. Så rekrutteringsgrundlaget er spinkelt.
"Derfor skal vi også ud over landets grænser, hvis vi skal vokse endnu mere," siger Thomas Stolborg.
Tager kampen op mod it-kæmper
Segmenta er lidt af et særsyn på det danske SAP-marked, da det ikke – som en lang række andre succesrige SAP-konsulenthuse – fokuserer på moduler til specialiserede dele af SAP-markedet.
Segmenta tager derimod kampen op mod de internationale konsulenthuse om de helt store SAP-projekter.
"Vi konkurrerer ikke meget mod SAP-huse i vores egen størrelse, da vi har en strategi om at have ansvaret for hele kundens SAP-løsning," siger Thomas Stolborg
Segmentas konkurrenter er derfor it-kæmper som IBM, CSC og Capgemini.
Tunge SAP-profiler samles i Segmenta
For ikke at tabe den kamp på forhånd besluttede Segmentas ledelse, der består af Thomas Stolborg, Carsten Jørgensen og stifterne Lars Damgaard og Kjartan Kristensen, at hente tunge kompetencer uden for huset.
Udover Carsten Jørgensen har Segmenta for nylig ansat Verner Jensen, som tidligere har været it-direktør i Coop. Han skal stå i spidsen for det Thomas Stolborg kalder ikke-organisk vækst.
"En af hans vigtigste opgaver bliver at tage sig af alt arbejdet med at føre vores nye vækststrategi ud i livet. Verner Jensen kan sørge for, at der kommer vægt bag ordene," siger Thomas Stolborg.
Derudover har Segmenta fået Erik Dahl Nielsen – der ifølge Thomas Stolborg er blandt de tre mest erfarne SAP-konsulenter i Norden - ombord som nordisk salgsdirektør. Før Erik Dahl Nielsen kom til Segmenta arbejdede han blandt andre for Capgemini, IBM, ØK Data og hedengangne Aston Group.