Kan du huske de danske pc-mærker Amitech, Alcotini og Newtech?
Svarer du ja, har du formentlig allerede fejret din 40-års fødselsdag.
Og svarer du nej, er det enten hukommelsen det kniber med - eller også er du bare ikke gammel nok.
Sammen med italienske Olivetti og amerikanske AST var de tre navne, indtil for 15-20 år siden, velkendte på det danske marked.
Men fælles for dem er, at de ligesom mange andre små danske pc-byggere i dag er forsvundet i takt med, at pc'en er blevet hver mands eje, og markedet er endnu mere domineret af store multinationale spillere.
Kilde: IDC
Den historie afspejler sig i tal for pc-markedet fra 1995 og frem til i dag, som analysefirmaet IDC har gravet frem fra arkiverne for Computerworld.
Læs også:
Dansk pc-bygger vokser voldsomt
Hæderkronet dansk pc-bygger giver op
Er pc-festen slut?
I løbet af disse tyve år er pc-markedet eksploderet.
Trods økonomisk krise og tablet-computernes fremmarch blev der ifølge IDC i 2013 solgt tæt på 1,25 millioner pc'er.
1) Pc-markedet er tredoblet siden 1995
Det er mere end tre gange så mange som i 1995, hvor tallet lå i underkanten af 400.000 enheder. Det absolutter højepunkt blev nået i 2010, da 1,6 millioner pc'er blev langet over disken.
Tilbage i 1995 var det IBM og Compaq, der sad på tronen som de to største pc-leverandører med tilsammen 35 procent af markedet - fordelt med 23 procent til IBM og 12 procent til Compaq.
Kilde: IDC
Siden da er IBM's berømte Thinkpads blevet en del af kinesiske Lenovo, som købte IBM's pc-forretning i 2005. På samme måde blev Compaq i 2002 købt af HP. Blandt andre mærker, der er forsvundet i perioden, kan man nævne Packard Bell og NEC, som i dag er blevet en del af taiwanesiske Acer.
Lenovo og HP har virkelig forstået at udnytte udviklingen og sidder i dag på tilsammen næsten halvdelen af markedet med henholdsvis 26 og 20 procent.
2) De danske producenter er væk - helt væk
En anden stor vinder er Apple, som i 1995 stod for seks procent af computersalget i Danmark. Da Apple var i krise i slutningen af 90'erne, faldt andelen til to procent - en andel, der holdt sig helt frem til 2005.
Siden har Apple taget alvorlig revanche og sidder i dag med en markedsandel på 12 procent.
De store tabere på pc-markedet er som nævnt de engang så hæderkronede danske navne som Alcotini, Amitech og Datagrossisten, der med sit Newtech-branch eksempelvis havde fire procent af markedet tilbage i 1995.
Massakren på de små pc-producenter er også historien om en voldsom konsolidering af pc-markedet.
3) De fem store sidder på 80 procent af det danske marked
I dag sidder de fem største producenter Lenovo, HP, Acer, Apple og Dell tilsammen på 81 procent af markedet. Dertil kommer den taiwanesiske opkomling Asus, som i dag har syv procent af markedet.
Tilbage i 1995 bestod pc-producenternes top fem af IBM, Compaq, Olivetti, Fujitsu og Apple. De kunne dengang mønstre til sammen 52 procent af markedet.
Netop Olivetti og Fujitsu er blandt de helt store tabere i perioden. I slutningen af 90'erne gik Olivettis pc-division ned med en kæmpegæld.
Efterfølgende har italienerne blandt andet satset på produktion af printere og kasseapparater.
Så sent som i 2005 havde Fujitsu en markedsandel på 12 procent. I 2013 er det japanske firma ved helt at dumpe ud af top ti med en markedsandel på bare to procent.
Læs også:
Voldsomt fald i det danske pc-salg - men to mærker stormer frem