Interview: Den danske it-kæmpe Fujitsu fyrede torsdag syv procent af sin samlede medarbejderstab på i alt omkring 300 mand, hvilket du kan læse mere om her.
"Det er en ærgerlig dag, og det er jo ikke en beslutning, som jeg tager let, men vi er nødt til at right size virksomheden. Det er rettidig omhu i et presset marked," siger administrerende direktør Peter Krogsgaard til Computerworld.
Fyringerne rammer ifølge ham bredt i organisationen - men med det snit, at virksomheden ifølge ham 'gør mere' de steder, hvor forretningen lykkes mindst godt.
"Vi går ind og foretager disse tilpasninger for at være sikker på at kunne levere i et meget konkurrencepræget marked. Vi vinder gode andele på bestemte områder, mens det på andre områder ser presset ud," siger han.
Store forandringer på markedet
Peter Krogsgaard peger på, at it-markedet for tiden er præget af meget kraftige og hurtige omvæltninger.
"Vi er i en branche i evig forandring, og forandringerne sker for tiden hurtigere og er meget større end nogensinde før. Dynamikken er ændret. Forandringshastigheden er større," siger han.
Det betyder ifølge ham, at Fujitsu opfører sig mere agilt end tidligere, når det gælder skalering og tilpasning af organisationen.
Det vil sige, at virksomheden er hurtigere til at fyre folk end tidligere.
"Men omvendt er vi også meget hurtigere til at tage nye folk ombord, når det situationen igen ændrer sig," siger Peter Krogsgaard.
Underskud sidste år
Fujitsu kom sidste år ud med et underskud på 9,3 millioner kroner før skat.
Det udsprang dels af investeringer i datacentre, dels i udflytning af en række opgaver til Rusland, hvilket du kan læse mere om her.
Dette underskud har dog intet at gøre med den nuværende situation, fortæller Peter Krogsgaard.
Kunder skubber investeringerne igen og igen
I stedet skyldes den nuværende situation, at pengene sidder bedre fast i lommerne på kunderne end forventet.
"På bestemte områder er der gode kunder, der gerne vil ind hos os, men andre steder oplever vi, at beslutningen om at investere hele tiden bliver skubbet en måned eller et kvartal," siger Peter Krogsgaard.
"Og når indtægterne skubber sig, må vi rette på vores omkostninger og tilpasse organisationen," siger han.
Pres på marginer
Direktøren fortæller, at Fujitsu for tiden oplever pres på marginerne, når selskabet gentegner kontrakter.
"Med nogle kontrakter oplever vi, at vores kunder er pressede. Og så bliver vi det per definition også, og det betyder, at vores cost skal være lavere. Det handler jo om at finde det snit, hvor vi effektiviserer hurtigere end prisen falder. Så vi optimerer hele tiden," siger han.
Hvordan er du lige landet på 21 stillinger?
"Det er på baggrund af en intern proces, som jeg egentlig ikke vil dele med en masse andre. Men vi kigger jo på forretningsområder og på, hvordan vi kan optimere og bruge ressourcerne på en anden måde."
Peter Krogsgaard fortæller, at han er fortrøstningsfuld, når det gælder resultatet for 2013.
"Vi oplyser ikke om resultatet i årets løb, men jeg synes, at det ser fornuftigt ud, og vi vinder gode andele på visse områder," siger han.