Hos Helsingør Kommune er der fortsat problemer med it-opkrævningssystemet KMD Debitor.
Det oplyser centerchef Pernille Madsen fra Center for Borgerservice, It og Digitalisering hos Helsingør Kommune til Computerworld.
"Vi har problemer med systemet, som vi arbejder med KMD om at få løst," fortæller hun.
Hun understreger dog, at der er tale om andre og nye problemer end dem, der tidligere har været endog meget store problemer med tidligere.
Ekstra bevilling - nye problemer hærger
Faktisk måtte kommunen i 2012 få en ekstra bevilling fra byrådet på to årsværk for at kunne følge med.
Personalet var ekstremt hårdt spændt for, oplyser Pernille Madsen.
Det kan du læse mere om her.
I dag har det ene aktuelle problem stået på i syv måneder. Det drejer sig konkret om, at visse breve til opkrævning af ejendomsskat simpelthen bliver sendt til en forkert adresse.
"Vi har tre tilfælde, hvor det er sket i 2013. Og det må ikke ske, men det arbejder vi på at få rettet," siger hun.
Hun oplyser, at i nogle tilfælde kommer brevene retur, hvis de er sendt forkert. Andre gange sker der aldeles ingenting.
Da Debitor ved rykkeranmodninger til udenlandske adresser ikke altid flytter nye adresser over fra Folkeregisteret, kan problemet opstå.
"Brevene er således sendt til en adresse, de kan være returneret, nuværende beboer kan måske have haft en anden nationalitet og smidt et brev på dansk ud, der må være volapyk at læse," forklarer hun og opsummerer, at kommunen "ved, hvor brevene er sendt hen, men vi kender ikke brevenes "skæbne"."
Dog er medarbejderne nu naturligvis opmærksomme på, at der er dobbelttjekket i Folkeregisteret, når der sendes manuelle breve ud til andre lande - et eksempel på, hvor de anvender mertid, forklarer hun.
Opkrævning 4 kroner - porto 6 kroner
Et andet aktuelt problem består i, at rykkerbreve med beløb helt ned til fire kroner indimellem bliver udsendt.
"Det er ikke hensigtsmæssigt, når portoen måske er seks kroner. Derfor har nogle borgere da også henvendt sig om den problemstilling," siger hun.
Centerchefen forklarer, at disse opkrævninger er sket i integrationen med et boliglånsystem, så man afklarer i øjeblikket, om fejlen skyldes KMD Debitor eller integrationen med det andet system.
Endelig fremgår det på kommunens hjemmeside, at telefontiden til opkrævningskontoret er blevet begrænset. Således holder man lukket i flere timer på grund af udfordringer med KMD Debitor, står der på hjemmesiden.
Det er dog ikke helt retvisende, oplyser centerchefen. For beskeden skulle egentligt være fjernet den 23. januar.
Men i perioden fra sommeren 2013 til januar 2014 har telefontiden været nedsat.
"Det har ganske enkelt skyldtes, at medarbejdere skulle bruge mere administrativ tid på at tjekke oplysningerne i systemet, og fordi visse transaktioner i systemet tager længere tid end normalt," forklarer hun.
Imidlertid forklarer hun, at der er betalt kompensation.
"I forhold til projektperioden forhandlede vi os til en mindre økonomisk kompensation," forklarer hun og oplyser, at det drejer sig om en kvart millioner kroner.
Dertil kommer et klippekort med 10 arbejdsdage, som kan bruges til at få 10 dage med KMD-konsulenter kvit og frit.
Otto år mere - aner ikke hvad fejl koster
Kommunen indgik kontrakt med KMD efter udbud. Den gældende kontrakt trådte i kraft den 1. januar 2013.
Det er en kontrakt, der løber seks år med mulighed for at forlænge to år, oplyser kommunen.
Opkrævningssystemet er et helt centralt system hos kommunerne. Alene i Helsingør Kommune har man opkrævninger via daginstitutioner på mellem 6000 og 7000 transaktioner hver måned.
I forhold til ejendomsskatterne har kommunen cirka 19.000 transaktioner to gange årligt, og det er blot et udpluk af transaktionerne.
På trods af systemets helt centrale rolle i kommunen har den ikke opgjort, hvad fejlene i forbindelse med Opus Debitor samlet set har kostet Helsingør Kommune.
"Det burde man gøre, og det vil nok også blive gjort. Men det er en prioritering, hvor de folk, der i givet fald skulle opgøre det, lige nu arbejder på at løst problemerne, som optræder i forbindelse med systemet og samtidig fokuserer på deres kerneopgave i forhold til borgerne," siger centerchefen.
KMD: Uhensigtsmæssigheder i systemet
Hos KMD bekræfter man, at der er problemer hos kommunen.
"Det er helt korrekt, at vi i Helsingør tidligere har haft en række udfordringer med implementeringen af KMD Opus Debitor."
"Vi har sammen med kommunen fået løst langt de fleste, og systemet understøtter på alle de centrale punkter debitoropgaven i det daglige."
"Som Helsingør nævner, har vi fortsat uhensigtsmæssigheder i systemet, der skal løses," lyder det i en mail fra pressechef Christoffer Hellmann fra KMD.
"Det er vi i fuld gang med, og vi er ganske fortrøstningsfulde på det område. Vi er i den forbindelse meget glade for de input, vi får fra Helsingør Kommune, og vi værdsætter den gode og konstruktive dialog, vi har med dem i det daglige," lyder det afslutningsvis fra ham.