Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Vi drukner i indhold uden formål

Klumme: Vi vader rundt i affald og digitalt rod, som vi ikke kan bruge til noget. Se nu at få ryddet op.

Jeg arrangerede en perfekt sankthansaften for nogle år siden.

Dengang boede jeg ovre i Næstved, og kommunen havde stablet en stor koncert på benene tæt på os.

Så vi inviterede venner, lavede mad, åbnede vin og gik snart højstemte af sted mod båltaler, fest og musik.

Man festpladsen var tom.

Intet bål, ingen mennesker, ingen forklaringer, ingenting.

Så fandt vi bare et lille bål nede ved sejlklubben, hvor de også solgte kolde øl, og værre var det ikke.

Og da jeg dagen efter skrev til kommunen for at høre, hvor festen var blevet af, beklagede de, at jeg havde fundet en gammel webside - og at invitationen hverken var blevet dateret eller fjernet, men blot havde ligget og ventet på at jeg skulle finde den i Google.

Så gav de mig til gengæld et helt sæt billetter til Knuthenborg Safaripark, og det blev en dejlig tur, men den må du høre om en anden gang.

Vi roder rundt i affald

Jeg fortæller dig historien om sankthans, fordi den er et eksempel på, at vi er mange, der er dygtige til at lægge indhold på nettet. Men færre, der er gode til at rydde op.

Gennem snart 20 år har hele verden bygget website efter website med masser af indhold - men uden tanke for, at skidtet jo bare bliver liggende år efter år.

Resultatet er den ene losseplads efter den anden, hvor de stakkels besøgende er henvist til at rode rundt i affaldet for at finde, hvad de skal bruge.

Ikke så mærkeligt, hvis de vælger at lede et andet sted, vel?

Eller sagt på en anden måde: Dit rod koster kunder.

For hvad nytter det, at vi kan finde alting på Google, når resultatet fra dit website er en artikel, der fortæller dele af, men ikke hele historien.

Når din artikel er forældet og i værste fald direkte forkert?

Har du egentlig styr på det?

Ved du, hvornår du sidst har tjekket indholdet på dine sider igennem?

Ved du, hvilke sider der bliver vist igen og igen, hvilke der hitter på bestemte tidspunkter af året?

Og ved du, hvilke sider der aldrig bliver set?

Gjorde spørgsmålet ondt?

Det bliver værre endnu:


Du ved (nok) ikke, hvad du gør

For, hånden på hjertet, hvor mange af dine websider har egentlig et formål?

Om hvor mange af dine sider kan du sige: Når brugerne har set denne side, så skal de gøre sådan eller sådan? Og følger du så op på, om målet nås - med målinger og reviews?

Hvis du gør, så tillykke. Du er i eliten!

For alle andre er det tid at rydde op.

I snart 20 år har vi mennesker fyldt indhold på vores websites, fordi... jo altså fordi.... altså, fordi at man SKAL jo have indhold på et website ikke?

Det er på tide, at vi bliver helt bevidste om, at indhold altid har et formål.

At vi tjekker op på, om målet bliver nået.

At vi måler, hvilket indhold der bidrager til festen og laver mere af det, og at vi holder op med at lave det, der ikke virker.

Det er tid at bygge rutiner for at genbesøge alle sider på sitet med jævne mellemrum. Og det er på tide, at vi rydder ud i alt det gamle, forældede indhold.

Foråret er på vej. Det er tid til hovedrengøring.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere