Mandag aften, aftenen før sin 10 års fødselsdag, lancerede Facebook en helt ny iPhone-app ved navn Paper.
Derfor er det på mange måder symbolsk - og måske ikke helt tilfældigt - at de to begivenheder falder sammen. For Paper er en nytænkning af Facebook-oplevelsen.
Ja, nærmest en revolution, når man sammenligner med den langsomme og sikre evolution, som Facebook har været gennem de seneste 10 år.
Facebook Paper bliver en selvstændig app og kommer ikke til at afløse den allerede eksisterende og velkendte Facebook-app. Og indtil videre er den kun tilgængelig for amerikanske iPhone-brugere (eller folk med et amerikansk Apple-id).
Vil undgå konflikt med brugerne
Det understreger også, at Facebook ikke har tænkt sig at omfavne den nye brugerflade fuldt ud, men måske snarere ser det som en slags eksperiment, der i første omgang testes på de mere forandringsvillige bruger.
Det er måske klogt. For Facebook-brugerne er kendt for notorisk at være dybt konservative og brokke sig over brugerfladeændringer. Og denne ændring vil sandsynligvis være den største enkelt-ændring nogensinde og vil kunne skabe et ramaskrig blandt brugere, der får den trukket ned over hovedet.
Farvel til newsfeed
Med Paper forsvinder Facebooks newsfeed i den form, vi kender det. Den er erstattet med en bladremekanisme, som kan minde en smule om den brugerflade, som mange sandsynligvis kender fra den populære app Flipboard. Og med Paper kan du ikke blot browse på Facebook. Ligesom med Flipboard kan du også indhente nyheder fra andre medier og kendte journalister.
Selv siger Facebook, at app'en er inspireret af den oplevelse, som mange af os kender fra den fysiske avis. Og deraf også navnet, Facebook Paper.
Den er også helt i tråd med den vision, som Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, gennem de seneste år har ridset op for Facebook.
Facebook startede som et socialt netværk for universitetsstuderende. Men i dag ser han Facebook som en moderne avis. Ifølge Zuckerberg skal Facebook være "verdens bedste personaliserede avis".
Så mange år har Paper været undervejs
Tidligere åbnede folk deres avis som det første, når de stod op om morgen.
I dag tjekker folk i stedet sociale medier som Facebook og Twitter, og den udvikling skal Facebook understøtte ved hjælp af lækre brugerflader og algoritmer, der sikrer, at brugerne får leveret netop de nyheder, der har deres interesse.
Paper-projektet har angiveligt været undervejs i knap to år, og her på Computerworld omtalte vi det for første gang sidste år. På daværende tidspunkt var det stadigvæk blot et projekt i Facebooks udviklingsafdeling, der angiveligt bar kodenavnet Reader.
Tidligere Apple-designer står bag
Dengang skrev vi, at app'en formodentligt var et led i Facebooks projekt om at få brugerne til at bruge mere tid på det sociale netværk.
Og Facebook havde sat den tidligere Apple-designer Mike Matas til at løse opgaven.
Som blot 19-årig blev Matas ansat i Apple, hvor han spillede en væsentlig rolle i udformingen af iPhonens brugerflade, og efterfølgende tog han med Tony Fadell til Nest, hvor han var med til at designe den grafiske brugerflade på virksomhedens termostat.
Og hvad der måske er mere interessant i denne sammenhæng er, at han også har været med til at udvikle en digital udgave af Al Gores bog "Our Choice". Projektet blev efterfølgende udråbt til at være en slags prototype på fremtidens digitale bog.
Papers mange lækre animationer og intuitive brugerflade bærer helt tydeligt Matas fingeraftryk.
Brugeren tages ved hånden
Når du åbner Paper første gang, tager app'en dig ved hånden, og en stemme guider dig rundt i app'en. Fortæller dig, hvordan Paper skal bruges, og hvilke "gestures" du skal bruge for at zoome ind, bladre og så videre.
På trods af det vil nogen måske opfatte app'en som forvirrende, men det er vores erfaring, at det lynhurtigt bliver naturligt at anvende Paper. Oplevelsen er så "smooth" og velfungerende, at man kan undre og ærgre sig over, at Facebook ikke har valgt at gøre den til "default" Facebook-app.
Markant opgradering
For lad os bare slå det fast: Paper er en markant opgradering af Facebook-oplevelsen.
En opgradering der kan være tiltrængt i disse tider, hvor Facebook har mistet lidt af tidligere tiders "cool-faktor".
Men når Facebook blot vælger at markedsføre den som et nicheprodukt, risikerer Paper at lide samme sørgelige skæbne som Facebook Home til Android eller Facebooks Snapchat-udfordrer, Poke, der hurtigt gled ud i glemslen og begge endte som enorme flop.
Omvendt vil det også være en betydelig risiko for Facebook, hvis Paper bliver Facebooks "default app" på alle platforme.
Ikke blot fordi den risikerer at frustrere mange millioner Facebook-brugere.
"Facebook is cool. You don't want to ruin it with ads. Because ads aren't cool. "
Men også fordi Facebook har valgt at prioritere den nye brugeroplevelse over annoncer. Paper er nemlig fuldstændig annonce-fri. Nærmest som et ekko af Facebook-medstifteren Sean Parker i filmen "The Social Network".
Her slår hans figur, der spilles af Justin Timberlak,e fast: "Facebook is cool. You don't want to ruin it with ads. Because ads aren't cool."
Men netop som Facebook er begyndt at tjene penge ved mobilannonceringer, kan prisen for en revolution af brugerfladen risikere at blive høj. Derfor skal Facebook Paper i første omgang næppe ses som andet end en prøveballon. Men dog en forbandet god en af slagsen.
Læs også:
Afinstalleret! Facebook Home - nej tak